duminică, 22 noiembrie 2020

"Regele moare"

"Julietta – Vara, când mă scol, abia dacă se crapă de ziuă. Lumina e palidă.

Regele – Lumina e palidă! Sunt tot felul de lumini – albastre, trandafirii, albe, verzi, palide.

Julietta – Deșert oalele de noapte. Fac paturile.

Regele – Face paturile! Acolo de culci, adormi, te trezești. Ai băgat de seamă că te trezești în fiecare zi? Să te trezești în fiecare zi… vii pe lume în fiecare dimineață.

(…)

Atâtea lucruri mi-au scăpat. N-am știut totul. N-am fost peste tot. Viața mea ar fi putut fi mai plină.

Julietta – Odaia mea n-are fereastră.

Regele – N-are fereastră! Ieși din odaie la lumină. O vezi. Îi zâmbești. Când ieși, întorci chiea în broască, deschizi ușa, întorci din nou cheia, încui ușa. Unde locuiești?

Julietta – În pod

Regele – Ca să cobori, o iei pe scară în jos, cobori o treaptă, și încă o treaptă, și încă o treaptă, și încă o treaptă. Când te-ai îmbrăcat, ți-ai pus ciorapii, pantofii.

Julietta – Niște pantofi scâlciați!

Regele – Și o rochie. E nemaipomenit!

Julietta – O rochie urâtă, de trei parale.

Regele – Nu știi ce spui. Ce frumoasă e o rochie urâtă!

Julietta – Am făcut un abces la gingii. Mi-am scos un dinte

Regele – Te doar rău. Apoi, durerea te mai lasă, încetează. Ce ușurare! Ce fericit ești pe urmă!

Julietta – Sunt obosită, obosită, obosită.

Regele – După aceea te odihnești. E bine.

Julieta – N-am un pic de răgaz.

Regele – Tragi nădejde că o să ai…umbli, iei un coș, te duci să faci târguieli. Spui bună ziua băcanului.

Julietta – Un omuleț obez, înfiorător. Așa de urât că pune pe fugă și pisicile, și păsările.

Regele – Ce minunat lucru! Îți scoți pormoneul, plătești, îți dă restul. La piață sunt bunătăți de toate culorile, salată verde, cireși roșii, struguri aurii, vinete violete… un adevărat curcubeu! Nemaipomenit, de necrezut. Un basm cu zâne.

Julietta – Apoi mă întorc acasă… pe același drum.

Regele – De două ori pe zi pe același drum! Și cerul deasupra ta! Poți să-l privești de două ori pe zi. Respiri. Nicodată nu te gândești că respiri. Gândește-te. Adu-ți aminte. Sunt sigur că nici nu bagi de seamă. E o minune."

Niciun comentariu: