joi, 10 martie 2022

POVESTIRI DIN ALTE VREMURI II


“Bunicule , nu-i asa ca Dej a facut un lucru bun cand i-a dat afara pe rusi?”

Am fost si sunt fascinat de istorie… Citeam mult de tot in adolescenta, cam tot ce imi pica in mana, carti ce puteau fi gasite in librarii dar si altele, procurate greu din alte surse, despre care nu se sufla o vorba in Romania anilor ‘80.

Mi- au atras atentia contradictiile, evenimentele diferit interpretate, nepotrivirile. Le sesizam si incercam sa le inteleg…

Bunicul era omul care primea din partea mea cele mai grele intrebari. 
Vorbea rar despre comunisti si cand o facea povestea lucruri infioratoare. Traite atat de el dupa 1949 dar si de rudele noastre, prieteni si cunostinte in anii ‘50 de trista amintire.

Ascultam in casa Radio Europa Libera si Vocea Americii. Aflam lucruri despre care nu se spunea nimic  la noi. Sigur , cei mai duri critici ai regimului comunist din Romania puteau fi ascultati la aceste doua posturi de radio. Bunciul venea insa si cu exemple de viata, traite de el si de ai lui, infioratoare!

La un moment dat l-am intrebat totusi daca astia, comunistii, au facut si ceva bun...Uite-am zis eu- Dej i-a scos afara pe rusi din tara in 1958. In timp ce rusii sunt cu armata lor in toate celelalte tari de langa noi: Cehoslovacia, Ungaria, Polonia…

Raspunsul bunicului dar mai ales tonul si gestica, nu le voi uita vreodata! 

Era pentru prima data cand in discutiile cu mine glasul lui a sunat dur, gros si apasat, asa precum o comanda militara iar ochii de un albastru- verzui ciudat parca au luat foc! 

“Auzi mai tancule ( aveam totusi 16 ani!) , sa nu crezi vreodata prostiile astea! Ai idee cat costa sa pastrezi o armata de ocupatie intr-o tara ca Romania?  
De ce ar fi tinut rusii o  armata de ocupatie aici cand toata elita noastra a fost pusa la pamant, arestata, exterminata, sute de mii de oameni omorati iar puterea este toata in mana lor? 
Tu vorbesti de Ungaria? Ce se intampla in Ungaria in 1956 si ce faceam noi ? Ce se intampla in Cehoslovacia in 1968? De revoltele astea ai auzit? Polonezii tocmai au facut greva , ai auzit asa ceva la noi? 
Rusii raman fix in acele tari din care daca pleaca , regimul cade a doua zi. Au plecat de la noi pentru ca aici nu mai era niciun pericol. De ce sa-i coste sa tina o armata daca le-am facut treba cu mainile noastre? 
Ai auzit ca polonezii sau ungurii sa-si fi omorat in puscarii atatia oameni cat am facut noi?”

Bunicul a inchis ochii in 1984. Discutia  asta se intampla prin 1981 iar eu aveam sa constat in 1990 ca intr-adevar rusii au ramas in Polonia Ungaria si Cehoslovacia pana la sfarist. Adica pana la caderea cortinei! 

Bunicul avea din nou dreptate. Gandea in logica militara. Dar nu asta m-a miscat cel mai tare... M-a cutremurat descrierea celor intamplate la noi si comparatia cu Ungaria, Polonia si Cehoslovacia! 
Oare ne-am schimbat intre timp?
(https://www.facebook.com/Subiectiv.RazvanDumitrescu)

Niciun comentariu: