marți, 30 august 2022

Despre pericolul pe care îl reprezinta virtualul

Astăzi o prietenă din lista mea de Fb a scris despre depresie. Depresie care a dus la sinucidere, persoana în cauza aruncându-se de la etaj. 
În privat, cineva care a ținut să rămână anonim mi-a trimis un mesaj în care îmi spunea că și ea/el suferă de depresie, cauza fiind social media, după cum avea să descopere după câteva luni de terapie intensă. 

Și am stat să mă gândesc încă o dată la pericolul imens pe care îl reprezintă virtualul, mai ales pentru persoane care au deja un istoric de anxietate și depresie. Inclusiv eu. 

Am să las aici câteva gânduri, care au dus la reguli în ce mă privește, pe FB și IG. Regulile sunt inspirate din viața reală, pentru că viața reală este cea în care trăim și în care resimțim depresia și anxietatea, realitate de care uităm de multe ori și care ar trebui să ne seteze mereu principiile. 

1. Dă BLOCK. Dă block fără jenă persoanelor care te agresează, cu care nu rezonezi, celor pasiv agresive, celor pe care pur și simplu le antipatizezi, celor care postează conținut pe care îl consideri toxic. Nu, nu este nicio rușine că vor spune mulți “pfff, pr00stul/pr00asta aia mi-a dat bock că nu suporta <adevărul>”. Cum în viața reală nu simți să relaționezi decât cu cei asemeni ție, cum în viața reală nu ești ipocrit(ă) de ce să suporți <adevărul> altora expus agresiv? Dacă în viața reală nu i-ai chema la tine în sufragerie, de ce să îi accepți pe FB sau IG?  Dezbate “adevărul” doar dacă dorești și doar dacă de partea cealaltă există respect. Și, încă o dată, doar dacă simți. 

2. Restricționează-ți comentariile sau profilul și postează doar când poți monitoriza comentariile. Dacă în viața reală preferi discuțiile unde participi, la fel procedează și pe FB sau IG. 

3. Dacă simți că e copleșitor ce se întâmplă pe FB sau IG, ia o pauză. În virtual nimeni nu o să se topească de dorul tău, crede-mă, iar ăia care se topesc, vor găsi o cale să te întrebe “ce mai faci?”.  Oamenii care te iubesc și care țin la tine sunt în viața reală. Nu uita asta. 

4. Nu îți crea conturi false, ca să vezi ce a mai zis X și Y pe care îi detești. Nu faci decât să îți hrănești anxietatea. Cum în viața reală nu stai la pândă în fața geamului lui X sau Y ca să-l urmărești pe străzi, nu o face nici în social media. Nu contează ce zice X sau Y. 

5. CERE AJUTOR! Dacă simți că soarele răsare degeaba, dacă simți că nu te mai poți dezlipi de contentul cuiva care îți face rău, dacă simți că dezvolți obsesii, dacă ai atacuri de panică doar când dai click pe iconițele de FB sau IG, CERE AJUTOR! Sună un prieten, povestește-i ce simți, caută un terapeut, mergi să te plimbi, povestește-le membrilor familiei despre stările tale. Aruncă telefonul, dă-l dreaq, concentrează-te pe ce ai de făcut, spală vase, joacă-te cu copilul, răsfoiește paginile unei cărți. Focusează-te pe viața reală, acolo unde e viața. 

Mi-au trebuit ani de zile în care să mă accept și pe mine și greșelile mele dar mai ales ani de zile în care să învăț să spun “NU” oamenilor și situațiilor care îmi fac rău. 
Nu uita, doar tu contezi la sfârșitul zilei, nu ce postează X sau Y în social media. 
Și nu uita: problemele și durerile se rezolvă. Trebuie doar să ceri/ cauți ajutor.

Semnat: un om care a făcut 10 ani de terapie ca să fie OM.
(preluare de pe Fb) 

Niciun comentariu: