miercuri, 28 aprilie 2021

A dispărut Raiul

Să nu-mi spuneţi că nu aveţi timp de o doză de teatru. Iată un  fragment din piesa Marilenei Dumitrescu : Nu suntem melci. Sau suntem, nominalizată la concursul Cea mai bună piesă a anului 2018 organizat de UNITER.
"Intră Văduva, cu un buchet de flori, un mănunchi de lumânări și o urnă.
VĂDUVA: Aici e cimitirul?
NINA: Nu, adică nu cred.
VĂDUVA: Nu-i aici Narciselor 5? (Scoate o hârtie din geantă): Uite, mi-am notat aici adresa. Narciselor 5.
PAUL: E Narciselor 5, dar aici nu e niciun cimitir. E casa noastră.
VĂDUVA: Eu nu văd nicio casă. De ce ziceți că e casa dumneavostră? Ori locuiți în cimitir?!
NINA: Nuuu, cum să locuim în cimitir? Era o casă aici, dar a dispărut.
VĂDUVA: Ce ciudat! O să întârzii la înmormântare. Știți, mi-am pierdut un prieten. Adică era un prieten al soțului, că de-aia l-am luat și pe el (arată spre urnă). Pot să mă așez puțin? Mă dor picioarele. N-aveam alți pantofi negri decât ăștia cu toc.
NINA: Da, sigur. Luați loc... (Arată spre urnă): Dânsul e soțul dumneavoastră?
VĂDUVA: Da, e soțul meu, Andrei. A fost factor poștal.
PAUL: Și cum a ajuns... așa?
VĂDUVA: El a cerut să fie incinerat. Înainte să moară, bine-nțeles... Adică a cerut înainte să moară, dar l-am incinerat după ce-a murit.
NINA: Fireşte... Dar de la ce i s-a tras? A fost bolnav? Accident?
VĂDUVA: Nici una, nici alta. I s-a tras de la sănătate. Știți, în ultima vreme, era exagerat de sănătos.
PAUL: Și poți să mori din asta?!
VĂDUVA: Se pare că da. Știți, ce-i mult, nu-i bun... Or el, fiind factor poștal, mergea mult pe jos... Sănătate curată. A murit mergând. Știți cumva ce s-o fi întâmplat cu cimitirul?
PAUL: Habar n-am. Dar să știți că noi locuim aici de ani de zile și n-am auzit să fie vreun cimitir la noi în curte.
VĂDUVA: Serios? (Se mai uită o dată pe adresă): Narciselor 5... Înseamnă că a dispărut.
NINA: Cine?
VĂDUVA: Cimitirul.
NINA: Ai auzit, dragă? Nici să murim nu mai putem, că a dispărut și cimitirul.
PAUL: Bine, dar tu crezi că acolo mergem când murim? La cimitir? Nu mergem în rai?
NINA: Da, unii dintre noi. Ăia buni. Dar n-aș vrea să ajung singură în rai.
PAUL: Adică ce vrei să spui?
NINA: Știu eu?... De când n-ai mai fost la biserică?
PAUL: Adică sunt buni numai ăia care merg la biserică? Și care pupă moaște? Vrei să spui că tu n-ai păcate?
NINA: Ei, cine n-are păcate? Că de-aia ne-a pedepsit Dumnezeu și ne-a luat casa de sub noi.
VĂDUVA: Dumnezeu n-ar face așa ceva.
PAUL: Da’ chiar! Asta e o blasfemie. Adineauri ziceai că ți-au furat casa hoții, acum spui că ți-a furat-o Dumnezeu.
NINA: Auzi, Paul... Dar dacă a dispărut și raiul?
VĂDUVA: Cum să dispară raiul?!
NINA: Știu eu? Cum a dispărut casa, cum a dispărut cimitirul...
PAUL: Dar dacă a dispărut raiul, poate că a dispărut și iadul... Măcar nu mai ne e teamă că vom ajunge în iad."

Niciun comentariu: