luni, 1 martie 2021

Personalități bârlădene

20 de personalități bârlădene (sau din familii de origine bârlădeană) care au schimbat fața țării și, uneori, a lumii (all-time).

1. Alexandru Ioan Cuza - fără el nu am fi avut azi un stat care să se cheme ”acasă”.
2. Alexandru Vlahuță - fără el nu am fi știut cum să descriem literar frumusețile țării.
3. Alexandru Philippide - fără el nu am fi avut gramatică.
4. Jean Ulise Negroponte - fără el lumea nu ar fi știut ce vinuri formidabile avem.
5. Ștefan Procopiu - fără el lumea nu ar fi știut ce e aia mecanică cuantică.
6. George Emil Palade - fără el lumea nu ar fi avut medicină celulară (și singurul român laureat al premiului Nobel).
7. Tudor Pamfile - fără el nu am fi avut folclor.
8. Mihail Cristodulo Cerchez - fără el nu am fi avut o școală modernă de artilerie, balistică și chimia explozibilelor și nici arsenal militar.
9. Marcel Guguianu - fără el nu ar fi avut lumea confirmarea că românii nu l-au dat lumii doar pe Brâncuși.
10. Grigore Gafencu - fără el și fără Nicolae Titulescu nu am fi avut diplomație și nici imagine europeană.
11. Vasile Sturdza - primul prim-ministru al Principatelor Unite, fără el unirea ar fi fost neguvernabilă.
12. Elena Farago - fără ea nu am fi avut poezie de o sensibilitate covârșitoare.
13. Nicolae Tonitza - fără el și fără Ștefan Luchian nu am fi avut o revoluție în pictură.
14. Victor Anagnoste - fără el avocatura nu ar fi devenit o artă în sine.
15. Nicolae Malaxa - fără el nu am fi avut industrie și nici pâine (a inventat malaxorul).
16. Familia Djuvara / Juvară (Ernest, Ioan, Nelu, Matei, Neagu) - fără ei am fi fost mult mai săraci în istorie, literatură, științe, medicină, matematică, etc.
17. Cezar Ivănescu - fără el nu am fi avut o revoluție a simbolului în lirică.
18. Victor Ion Popa - fără el nu am fi avut o revoluție în teatru.
19. Radu Duda (de România) - fără el Casa Regală nu ar fi avut un prinț de sânge românesc (fiul doctorului Rene Duda).
20. Andreea Răducan - fără ea Bârladul nu ar fi fost gazdă de aur mondial și olimpic.

... și, cu voia domniilor voastre, în play-off, Gheorghe Gheorghiu-Dej, pentru că nu e deloc ușor să fentezi marele urss.

Lista nu este ierarhică și rămâne deschisă.

De la Florin Raimond

Niciun comentariu: