miercuri, 20 iulie 2022

Despre Aventura Baloanelor si ceea ce inseamna zborul cu un balon cu aer cald

Balonul cu aer cald este un tip de balon, de obicei aproape sferic, care pentru a pluti se folosește de faptul că aerul cald (din interior) are o densitate mai mică decât cea a aerului mai rece (din exterior). Este cea mai veche tehnologie de zbor dezvoltată de oameni.

Primul zbor liber al unui balon cu aer cald a avut loc la 21 noiembrie 1783, la Paris și a fost realizat de Jean-François Pilâtre de Rozier și François Laurent d'Arlandes, într-un balon cu aer cald construit la 14 decembrie 1782 de către frații Montgolfier. Actualmente baloanele cu aer cald pot avea cele mai diverse forme, de la rachete la cârnați și ursuleți. Anvelopele baloanelor au volume cuprinse între 1800 m³ și 9000 m³. Pentru activități sportive și publicitate se folosesc anvelope de sub 4000 m³, iar pentru zboruri cu pasageri sunt recomandate anvelope de peste 4000 m³.

Pasagerii sau încărcătura sunt transportați într-o nacelă care conține și o sursă de căldură, cel mai adesea un arzător orientat spre interiorul anvelopei, care eliberează flăcări de până la 6 m lungime, cu scopul de a încălzi aerul interior. Combustibilul utilizat în acest scop este propan sau amestec de propan și butan. Presiunea normală de lucru este între 5-10 bari. Aerul încălzit este dirijat spre interiorul anvelopei balonului și îl face să se ridice, deoarece densitatea sa este mai mică decât cea a aerului din afară.

Spre deosebire de baloanele cu gaz mai ușor decât aerul, cele cu aer cald nu trebuie să fie închise ermetic, deoarece gazul din interior nu este ținut sub presiune, ci are aceeași presiune cu aerul înconjurător. Astăzi, anvelopele baloanelor sunt cel mai adesea confecționate din nylon, iar gura balonului (partea inferioară, mai apropiată de sursa de căldură) este realizată din material rezistent la ardere, cum ar fi Nomex. (https://ro.wikipedia.org/wiki/Balon_cu_aer_cald)

Cine nu a citit când era copil romanul lui Jules Verne " Cinci săptămâni în balon"?
Ce poate fi mai frumos şi mai spectaculos să vezi de la înălţime imobile, oameni diverse peisaje, animale, păsări sau alte lucruri şi locuri aflate în jurul nostru?

Acest roman prezintă continentul african, incomplet cunoscut de către europeni la acea dată, dar străbătut de exploratorii care voiau să îi descopere secretele pe de o parte şi pe de altă parte prezentarea unui aerostat inventat de către Samuel Fergusson care însoțit de servitorul Joe și de prietenul său Dick Kennedy, traversează continentul african cu ajutorul unui balon umflat cu hidrogen. Samuel Fergusson a inventat un dispozitiv care, înlăturând necesitatea de a elibera gaz sau de a arunca lest pentru a regla altitudinea, permite călătorii îndelungate.
Nu exista copil să nu îşi fi imaginat vreodată o călătorie cu balonul citind acest roman.

Iată că pentru unii dintre noi această ocazie s-a ivit la maturitate graţie proiectului BALLON ADVENTURE, un produs turistic comun având drept scop contribuţia la dezvoltarea turismului din regiunea transfrontalieră. Există astfel două baloane cu aer cald, unul la Vidin şi celălalt la Craiova şi mă pot lăuda că am fost fericit să zbor cu ambele baloane.

Postarea de astăzi este despre ultimul zbor cu balonul ancorat la care am fost invitat de mai vechiul nostru prieten Silviu Bratu.
Zborul a fost programat joi 13 iulie din cauza condiţiilor meteo la Sky Fun Predeşti după ora 20.00 atunci când condiţiile meteo, respectiv viteza vantului permiteau acest lucru.
Este foarte important de ştiut că balonul zboară cu viteza şi în direcţia vântului iar pilotul balonului poate direcţiona balonul într-o direcţie sau alta în funcţie de viteza şi direcţia curenţilor de aer.
Zborurile cu aer cald pot avea loc doar după răsărit până la ora 10.00 sau după amiază cu 2 ore înainte de apus când afară este mai răcoare.
Decolarea este favorabilă la o viteză a vântului de până la 10km/h.
Astea fiind spuse am aşteptat cuminţi inserarea şi îmbunătăţirea condiţiilor meteo bălăcindu-ne în piscina sau făcând plajă pe şezlongurile amplasate în jurul piscinei.
Cei care nu au condus maşini au putut savura în voie şi un vin oltenesc după ce s-a servit masa pe terasa piscinei.
Foarte interesant la această întâlnire a fost faptul că am participat împreună cu ceilalţi colegi de la ASBO la montarea balonului înainte de zbor şi demontarea acestuia la final aspecte la care puţine persoane participante la zboruri au ocazia să le vadă pe viu.
Nacela balonului este un coş în care pot urca 4+1 participanţi la zbor fiind un loc care asigura protecţia pasagerilor în situaţiile în care balonul poate fi târât din cauza vântului puternic sau în alte conjuncturi periculoase.



De nacela loc în care se afla şi buteliile cu gaz se prind arzătoarele şi se ancorează învelişul balonului.




Există o anumită tehnică simplă şi ordine de legare a firelor astfel încât acestea nu trebuie încurcate sau încâlcite.
În balon este amplasat un aparat cu ajutorul căruia se măsoară temperaturile la interior şi exterior.
Legarea şi desfăşurarea balonului se face după ce se face proba arzătoarelor.
Balonul se umfla la început cu ajutorul unui ventilator cu aer rece iar la final cu ajutorul arzătoarelor.





Fiind umflat balonul a fost gata pentru zbor aşa încât s-a trecut la ancorarea acestuia de 2 maşini şi 3 câte 3 am urcat prin rotaţie la înălţime pentru a admira peisajul din jurul piscinei frumuseţea apusului de soare sau răsăritul lunii.







La final pot spune să strânsul balonului s-a făcut la lumina farurilor şi a durat mai puţin decât montarea acestuia.


A urmat finalul intalnirii unde s-au tras concluziile, s-a mai ciocnit cate un pahar cu vin si s-au inmanat de catre Silviu  diplome de participare curajosilor participanti la eveniment.





Iar daca v-am facut curiosi pentru o aventura cu balonul va rog sa il contactati pe Silviu.

Silviu Bratu a înfiinţat prima şcoală privată pentru licenţierea piloţilor de baloane cu aer cald din România.

Şcoala oferă cursuri teoretice şi practice cu calificarea de clasa balon cu aer cald. La cursuri pot participa persoane cu vârsta minimă de 16 ani, care au un certificat medical minim clasa 2.

Modulul teoretic necesita parcurgerea a minimum 50 de ore din cele 9 materii:
Legislaţie aeronautică şi reglementări,
Cunoaşterea balonului,
Performanţe de zbor şi planificarea zborului,
Performante umane,
Meteorologie,
Navigaţie,
Proceduri operaţionale,
Principii de zbor,
Comunicaţii.

Modulul practic consta într-un program de pregătire în zbor care cuprinde un minim de 16 ore de zbor.

După examenul de absolvire al şcolii private urmează examenul pentru dobândirea licenţei de pilot clasa balon cu aer. Începând cu anul 2022 certificarea piloţilor de balon aer cald în România este făcută de Aeroclubul României.

Examenul pentru licenţa de pilot consta în proba scrisă (tip grila) la cele 9 materii, apoi urmează proba practică în zbor.

Există 3 utilizări ale zborului cu balonul cu aer cald:

- Zbor liber
- Zbor ancorat
- Zbor promoţional

Pentru orice alte detalii legate de balonul cu aer cald vă puteţi adresa cu încredere la Silviu Bratu: 
e-mail: aventuracubalonul@gmail.com
Telefon: 0769272790

Zbor plăcut tuturor!



Niciun comentariu: