miercuri, 29 noiembrie 2023

Ce poti face intr-un weekend la Timisoara?

Aveam de mult în plan să fac o excursie la Timişoara pentru a vedea Expoziţia Brâncuşi organizată de Art Encounters şi să vizitez măcar centrul oraşului aşa încât nu am ratat ocazia ivită la sfârşitul săptămânii trecute de a pleca cu o parte din gaşca bloggerilor cu noaptea în cap cu un microbuz inchiriat din Craiova care ne-a dus în mai puţin de 6 ore la la locul de cazare in Timisoara: hotelul  Arizona * * *, Str Musicescu nr. 168  unde aveam rezervările.

După ce ne-am cazat am mers spre centru unde destul de greu am găsit un loc unde să servim masa de prânz deoarece nu aveam rezervare făcută în prealabil şi deja la 15,30 şi 16,30 trebuia să intrăm în două serii să vizităm Expoziţia Brâncuşi amenajata în cadrul Muzeului de Artă din Timişoara.


Am servit masa de prânz la Berăria 700, un local foarte mare unde pot spune că am mâncat destul de bine şi am fost serviţi foarte repede iar personalul este foarte amabil.


Expoziţia Brâncuşi o mai puteţi vizita până la sfârşitul lunii ianuarie 2024 în incinta Palatului Baroc (Muzeul de Artă) aflat în Piaţa Unirii. În cadrul acestei expoziţii puteţi vedea  lucrările sculptorului aflate la Muzeul de Artă din Craiova şi alte lucrări aflate în alte muzee sau colecţii particulare (Muzeul Național de Artă Modernă, Centre Pompidou din Paris, Tate din Londra, Fundația Guggenheim, Muzeul Național de Artă din București).

Pentru români si nu numai , Brâncuși este mult mai mult decât un artist de geniu; el este un adevărat brand de țară. Operele sale, precum "Sărutul", "Pasărea în spațiu" sau "Coloana infinitului", "Poarta Sarutului"  sau "Masa Tacerii",  devin ambasadori culturali pentru noi. Fiecare formă sculptată este o oglindă a tradițiilor românești și a spiritului național.


Muzeul de artă sau Palatul Vechii Prefecturi este unul dintre cele mai valoroase monumente istorice ale Timişoara, iar unii spun că este cea mai frumoasă clădire din oraş. Pe vremea când Piaţa Unirii reprezenta locul central al oraşului, această clădire a fost ridicată pentru a servi drept reşedinţă a guvernatorului. În momentul avansării lucrărilor la Dom şi fixării formei Pieţei Principale (astăzi Piaţa Unirii) s-a ales şi poziţia locuinţei guvernatorului civil. În prezent această clădire găzduieşte Muzeul de Artă Timişoara, care a luat fiinţă prin desprinderea secţiunii de artă a Muzeului Banatului, pe 1 ianuarie 2006. Muzeul de Artă Timişoara include o colecţie unică de lucrări şi obiecte personale ale pictorului Corneliu Baba care conţine cu 90 de piese. Mai puteţi vedea în acest muzeu colecţiile de artă contemporană, decorativă şi europeană şi colecţii de pictură românească, bănăţeana şi pictura religioasă. Parterul este dedicat expoziţiilor temporare. Colecţia Baba cuprinde 90 de obiecte, în marea majoritate tablouri, dar şi câteva obiecte personale ale pictorului Corneliu Baba. La baza colecţiei sta donaţia efectuată de soţia artistului, o mică parte din tablouri provenind de la Muzeul Naţional de Artă şi Muzeul de Artă al Municipiului Bucureşti, cu titlu de împrumut.


Seara mi-a oferit surprize deoarece la ora 18.00 în sala Barocă a clădirii a avut loc un recital de vioară cu acompaniament de pian al unei tinere eleve foarte talentate de la Liceul de Artă Ion Vidu din Timişoara pe nume Lois Muntean pregătită de doamna profesoară Cristina Dan.


La ora 19,30 la Teatrul German de Stat aflat în spatele clădirii Muzeului la circa 5 minute de mers pe jos s-a jucat o piesă de teatru în limba germană: ' Teatrul ' în regia lui Pascal Lambert, o ficţiune care ne arată că nu există graniţe între viaţă de pe scenă şi viaţa presupus privată.

Nu puteam trece prin Timişoara fără să mă întâlnesc şi cu un vechi coleg şi prieten din timpul facultăţii cu care am depanat amintiri la o bere într-un bar din apropierea teatrului.

Duminica a debutat cu un mic dejun consistent servit la restaurantul hotelului după care a urmat un tur ghidat in Timisoara prin centrul oraşului, tur coordonat de o mai veche cunoştinţă de-a noastră Ludovic Satmari de la care am aflat foarte multe lucruri interesante despre istoria locurilor, a clădirilor şi în general a Banatului.


Dacă ajungeţi în Timişoara trebuie neapărat să vizitaţi centrul oraşului în care s-a schimbat pavajul şi se efectuează şi în prezent lucrări de refacere şi restaurare la multe dintre clădirile aflate aici.



Din păcate nu am intrat în multe dintre aceste clădiri deşi mi-aş fi dorit din lipsa timpului necesar întrucât la ora prânzului trebuia să fim la Crama Aramic unde eram aşteptaţi la o degustare de vinuri.


Vizita la orice cramă este o experienţă plăcută iar degustările de vinuri au devenit pentru mulţi dintre noi o activitate cotidiană aşa încât timp de câteva ore am ascultat povesti despre vinuri, vie şi ce înseamnă o afacere cu vin şi am degustat o parte dintre vinurile produse aici.

Am degustat:

1. Feteasca Alba

2. Cupaj Alb din Muscat Ottonel, Sauvignon Blanc si Feteasca Alba

3. Roze din Pinot Noir

4. Feteasca Neagra

5. Cupaj Rosu Reszerva din Feteasca Neagra si Cabernet Sauvignon



Am servit masa şi după ce am cumpărat câteva sticle de vin amintire pentru a le servi la masa de Crăciun sau Revelion am plecat spre Craiova.

Deoarece nu am reuşit să văd toate locurile interesante şi mai sunt şi alte crame de vizitat probabil vom mai reveni la Timişoara în anul următor.




Niciun comentariu: