marți, 31 mai 2016

Vant, vin, amintiri

A inceput sa bata vantul.Bate rau de la est spre vest.A saracie...
"Pune-i Andrei caciula pe urechi, ca bate rau vantul",ii spune Mihai, Danei.
"Eu zic sa i-o lipesti de cap, aici bate vantul mereu, jumatate de an de la est la vest si jumatate de an invers", ii spune Nea Costica lui Mihai.
Nea Costica rade strengareste.
Este un om vesel, nu l-am vazut niciodata trist.
Nea Costica este tatal lui Mihai iar Andra este nepoata acestuia, fata lui Mihai.
De atunci au trecut 25 de ani de atunci , vantul in Craiova bate tot la fel, a saracie.


Intr-o zi vantul a zburat acoperisul unui bloc si a facut praf cateva masini parcate langa bloc.
Cica avea garantie 10 ani, o fi avut, dar firma disparuse, patronul era plecat prin Spania.
Prinde orbul scoate ochii!Proprietarii si-au reparat masinile singuri.
Nea Costica se pricepe sa repare orice, a fost maistru pe santier inainte de 1989.
Santierist cu state vechi s-a plimbat prin toata Romania.
Tanti Lucica sotia lui a crescut doi copii singura, s-au descurcat greu dintr-un singur salariu.
A construit impreuna cu colegii lui, blocuri si fabrici, case de cultura, cinematografe sau combinate.
Ce au construit ei,darama unii astazi, la Doljchim a fost o adevarata competitie.
Curge apa sub chiuveta de la bucatarie, pic, pic, pic.O conducta din pexal a cedat, cat sa tina si pexalul asta?Acum picura, dar daca cedeaza cand sunt plecat pe undeva?
A montat-o un baiat acum 14 ani cand mi-am pus apometrele.O afacere buna cu apometrele astea.
Toata lumea platea apa dupa consumul de pe apometre, dar fiind pierderi in retea si pentru ca unii sunt mai hoti intodeauna intr-un bloc, toata lumea platea si pierderile, care se imparteau echitabil intre locatari.
Uneori piederile depaseau consumul.Asa este la bloc.Am avut niste vecini care locuiau trei persoane in apartament si raportau cate un metru de apa, calda si rece.Astia nu spalau rufe, nu trageau apa, nu udau florile, nu gateau.Le-am zis ca la consumul pe care il dau ei, intr-o tara civilizata se declara  stare epidemica.Consumul minim pe cap de locuitor, trebuie sa fie  de 30 de litri zilnic, citisem eu undeva chestia asta, altfel se declara starea epidemica.
Nea Costica se baga sub chiuveta, sufla greu, are 80 de ani, varsta isi spune cuvantul.
In cateva minute inlocuieste bucata de pexal cu alta noua.Ii face proba, este in regula.
"Bei un pahar de vin?"
"Sigur, sa nu fie foarte rece, am cam racit zilele astea si ma cam doare gatul."
"Eu nu beau ca plec cu masina, hai noroc!"
"Noroc!"
Ii place vinul, i-a placut intodeauna.Toti meseriasii buni beau.In toate domeniile.
Profesorilor mei din liceu le placea vinul.Si mie imi place, nu prea am eu timp de baut si nici cu cine.
Nu este bine sa bei singur, asa se zice. Este semn de depresie.Scrie si pe eticheta sticlei de vin, daca nu ati gasit inseamna ca nu ati citit unde trebuie!
La majoratul unei foste colege de liceu al carei tata era un profesor de matematica renumit, profesorul C, au fost invitati si alti profesori de matematica din oras.
Profesorul T cu care ma meditam eu la Casa de Cultura a Sindicatelor canta la chitara.
Atunci am auzit pentru prima data multe cantece sudentesti: Cavaleri ai Mesei Rotunde sa vedem daca vinu-i bun, Cavaleri ai Mesei Rotunde sa vedem daca vinu-i bun, sa vedem da, da, da, sa vedem nu, nu, nu, sa vedem daca vinu-i bun sau nu? sa vedem da, da, da, sa vedem nu, nu, nu, sa vedem daca vinu-i bun sau nu.




Vinul profesorului C era foarte bun.Ne-a placut tuturor.

Si lui nea Costica i-a placut vinul meu, cumparat de la Murfatlar.
Il conduc pe nea Costica, ne despartim cordial.Il rog sa ma viziteze cand mai are ocazia.
Nu imi place cand bate vantul.
Iarna resimti mai rau frigul iar vara imprastie praful si cenusa de la Termocentrala.
Odata la Isalnita batea atat de rau vantul, incat din cauza cenusei spulberate de la Temocentrala s-a intrerupt circulatia pe drumul european.
Este palpitant sa conduci un Tico, un Matiz sau un Spark la drum intins cand bate vantul tare.
Daca trece si un autocar pe langa tine chiar ai o senzatie de exces de adrenalina.
Brusc inima bate mai tare, ti se usuca gura si incepi sa transpiri abundent.
La mare, iarna cand bate vantul este ingrozitor.
Iti ingheata instantaneu respiratia sarata plina de aerul umed.
Cand eram studenti mergeam la mare de 1 Mai, asa era traditia, mergeam sa inghetam in camerele de hotel neincalzite si sa ne sufle vantul rece pe faleza.
Cei mai curajosi faceau baie in mare, intr-o apa inghetata, in care unii nu aveau curaj sa intre nici macar pana la glezne.
Trenurile de calatori Bucuresti Nord-Mangalia aveau minim 14 vagoane.
Urcam cate 12 insi minim in compartimentul trenului, claie peste gramada baieti ,fete, bagaje, se intampla deseori ca nasul sa mearga pe scara unui vagon.
Niciodata nu ne cumparam bilet.
Ca sa nu ne sufocam, deschideam geamul la compartiment si pe holul vagonului.
Cel mai palpitant era sa mergi la toaleta, daca nu plecai din timp riscai sa faci pe tine.
Odata a ramas nasul in Gara de Nord, cand si-au dat seama ca nu sunt toti nasii, cineva a tras semnalul de alarma.Comedie adevarata!
Ati simtit cum bate vantul in Baragan sau in Delta Dunarii?
In Baragan ne-au dus conducatorii de atunci, la munci agricole, in timpul armatei si in timpul facultatii.
Am stat in conditii groaznice ca sclavii sa culegem struguri, porumb, sfecla pe ploaie, vant si ger.
In Delta am fost o singura data vara.
Nu a batut vantul si nu am avut de-a face nici cu tantarii.
Cu toate acestea, munca la stuf, in delta era ingrozitor de grea, din cauza conditiilor cumplit existente acolo in lagarele de munca.




S-a facut frig, as bea un pahar de vin bun.
Hai Noroc!La voi bate vantul acum?





Niciun comentariu: