Opinii

luni, 20 octombrie 2025

Un mesaj profund

Un mesaj profund, lasat de Bert Hellinger, pentru cine nu știe, a decedat pe data de 19/9/19.
Psihoterapeutul și scriitorul german avea 93 de ani, este cunoscut în întreaga lume pentru crearea metodei terapeutice "Constelația familială".
A lăsat acest text minunat:
" Viața te dezamăgește să nu mai trăiești cu iluzii și să vezi realitatea.
Viața distruge tot ce este de prisos până când rămâne doar ce este important.
Viața nu-ți dă pace, să încetezi să te învinovățești pe tine însuți și să accepți tot ce nu poti schimba.
Viața îți va retrage ceea ce ai, până când nu te vei mai plânge și vei începe să mulțumești.
Viața trimite oameni contradictorii să te vindece, așa că nu te mai uiți afară și începi să reflectezi cine ești în interior.
Viața îți permite să cazi iar și iar, până când decizi să înveți lecția.
Viața te ia din drum și îți prezintă răscrucea, până când încetezi să vrei să controlezi totul și să curgi ca un râu.
Viața îți pune dușmanii in cale, până nu mai "reacționezi".
Viața te sperie și te va speria de câte ori este nevoie, până îți vei pierde frica și îți vei recăpăta credința.
Viața te distanțează de oamenii pe care îi iubești, până când înțelegi că nu suntem acel trup, ci sufletul pe care îl conține.
Viața râde de tine de multe și multe ori, până când nu mai iei totul atât de în serios și poți râde de tine.
Viața te rupe în câte părți sunt necesare, pentru ca lumina să te pătrundă.
Viața se confruntă cu voi rebelii, până când încetați să încercați să o controlați.
Viața repetă același mesaj, dacă este cazul cu țipete și lacrimi, până când în sfârșit îl auzi.
Viața trimite fulgere și furtuni, ca să te trezească.
Viața te umilește și uneori te învinge iar și iar până când decizi să-ți lași ego-ul să moară.
Viaţa îţi neagă bunurile şi măreţia până când nu mai vrei bunuri şi măreţie şi începi să serveşti.
Viața îți taie aripile și îți taie rădăcinile, până când nu ai nevoie de aripi sau rădăcini, doar dispari în forme și ființa ta zboară.
Viața îți neagă miracole, până când înțelegi că totul este un miracol.
Viața îți scurtează timpul, ca să te grăbești să înveți să trăiești.
Viața te ridiculizează până când devii nimic, nimeni, pentru ca atunci devii totul.
Viața nu îți oferă ceea ce îți dorești, ci ceea ce ai nevoie pentru a evolua.
Viața te doare și te chinuie până când renunți la capricii și istericale și îți apreciezi respirația.
Viața îți ascunde comori până când înveți să ieși la suprafață și să le cauți.
Viața ti-l neagă pe Dumnezeu, până când îl vezi în toți și în toate.
Viața te trezește, te taie, te rupe, te dezamăgește... dar crede-mă, asta e ca Sinele tău cel mai bun să se manifeste... până când doar iubirea rămâne în tine ".
Bert Hellinger

A impus regula spălării mâinilor

A observat că femeile mureau după naștere din cauza medicilor care nu se spălau.
A impus regula spălării mâinilor iar mortalitatea a scăzut cu 90%.
Colegi l-au numit „nebun”. A sfârșit într-un azil, iar azi e numit „salvatorul mamelor”.

Viena, anul 1847. Într-un spital universitar elegant, medicii vin și pleacă în halate albe de pânză, țin conferințe, operează și… fără să știe, duc moartea cu ei de la o sală la alta.
Ignaz Semmelweis, un tânăr medic maghiar, abia trecut de 30 de ani, observă ceva straniu: femeile care nășteau în secția condusă de medici mureau de febră de aproape cinci ori mai des decât cele care nășteau în secția moașelor.

Nimeni nu înțelegea de ce. Se vorbea despre „aerul rău” din saloane, despre superstiții sau ghinion.
Dar Semmelweis nu credea în coincidențe.
A început să noteze tot: ce doctor era de gardă, câte paciente erau internate, cât timp stăteau. Și atunci a văzut tiparul: medicii mergeau direct de la autopsii la sala de nașteri, fără să se spele pe mâini.

Într-o zi, un prieten de-al său, medic, moare după ce s-a tăiat accidental în timpul unei autopsii. Simptomele erau aceleași ca ale femeilor care mureau după naștere.
Ignaz are revelația: „noi suntem de vină!”

A propus ca toți medicii să își spele mâinile într-o soluție de clorură de var înainte de a atinge o pacientă.
Rezultatul a fost miraculos: în câteva luni, rata mortalității a scăzut de la 18% la sub 2%.

Dar colegii lui nu au fost impresionați, ci s-au simțit jigniți.
„Insinuezi că noi suntem vinovați?!”
„E o insultă la adresa profesiei!”
Mulți au refuzat să-l creadă. Alții au spus că „mirosul de clor” e neplăcut și nedemn pentru un doctor.
Semmelweis a fost ridiculizat, concediat și exclus din comunitatea medicală.

S-a întors la Budapesta, unde a continuat să aplice metoda sa, salvând mii de femei.
Dar depresia și frustrarea l-au copleșit. Scrisorile sale către universități erau tot mai disperate:

„Vă implor! Spălați-vă mâinile! Fiecare mamă care se prăpădește e o pierdere care poate fi evitată.”

Nimeni nu l-a ascultat.
A sfârșit internat într-un azil, la 47 de ani, batjocorit și uitat.
Cauza morții sale a fost o infecție provocată de o rană, exact boala împotriva căreia luptase.

Abia după decenii, odată cu descoperirile lui Pasteur și Lister despre bacterii, lumea a înțeles că Semmelweis avusese dreptate.
Numele lui e rostit în toate facultățile de medicină.
Iar fiecare spălare de mâini, înainte de o operație, e un omagiu tăcut adus omului care a salvat milioane de vieți, dar n-a putut salva propria reputație.

duminică, 19 octombrie 2025

Despre Ivanov- de George Topârceanu, la Teatrul Național “Marin Sorescu”, din Craiova



Dacă te duci la un meci și reții înjurăturile, înseamnă că asta te-a interesat. 

Altfel, într-o poezie - din păcate mai puțin cunoscută - a lui George Topârceanu, domnia-sa zice așa:
“Și-apoi, vă rog să-mi spuneți, cu gândul în trecut,
Câți dintre dumneavoastră, pe vremuri, la-nceput,
Au învățat la teatru deprinderile rele -
Să bea și să fumeze, să facă toate cele?”

Da, spectacolul naționalului craiovean are plictiseala cehoviană pe care o confirmă apariția nudului pe care nimeni nu-l mai vede tocmai de aceea, are indignarea oricărui om întreg la minte la adresa cuiva care-i urlă în față propriei soții că va muri în curând, expresia consacrată
fiind evidențiată cu marker-ul, tocmai pentru că mesajul include toate categoriile de posesori de opinii legate de ceea ce a făcut Ivanov, precum și da: viața e o mare labă, pentru că Ivanov și-a cam tras-o singur cu tot ce a făcut în viața sa și, oricum, ești ceea ce mănânci.

“În teatrul nostru liber, e liber fiecare,
Să intre, când arată biletul la intrare,
Dar dacă nuditatea ideilor nu-i place,
E liber să se ducă și să ne lase-n pace.” - Topârceanu; un poet, ca să nu existe dubii.

Pe stadion, nu l-am suspectat niciodată pe ăla care a zis: acțiunea+organul+”în mă-ta”, că o cunoaște pe mama ăluia care a ratat penalty-ul și și-o dorește din tot sufletul. Am fost convins ca e modul spectatorului de a condamna nereuşita respectivă. Și atât.
A merge la teatru și a nu înțelege că, dincolo de ușile acestuia trebuie să acceptăm orice, mai ales adevărul despre noi, este cum ai merge la biserică, îmbrobodit/ă, duminica, spre iertarea unui foarte reușit 69 din seara anterioară.

“Pe câte alte nuduri ce cad orizontal,
Ipocrizia pune perdele de cristal!
Chiar tu, frumoasă doamnă, cu zâmbetul frivol,
Tu ziua ești un înger, dar noaptea… dracul gol!” - George Topârceanu; un poet.

Mergeți liniștiți la teatru. Cu condiția să știți unde mergeți; să acceptați că, pentru oamenii de pe scenă, nu sunteți în sală, de acolo realismul scenelor pe care le veți vedea; din scenă, partea dinspre public se numește “al patrulea perete”. Tocmai ca pentru actori să nu existe rețineri. Acțiunea pe care o vedeți se desfășoară într-o cameră, deci nu ați avea ce căuta acolo; doar vi se spune o poveste; uneori, principiile meta ne mai aduc aminte, cu intenție vădită, ca suntem la teatru. 
Cu condiția să vă amintiți ca nici la cârciumă nu aveți ce căuta în bucătărie, nici la service nu mergeți să vă reparați mașina, ci ca să vi se repare, după cum și la psiholog ar trebui să mergeți ca să vă spună ce să faceți. Nu invers.

“Nu căutați în teatru virtuți familiare,
Nu puneți artei zgardă și visului hotare,
Lăsați să zboare-n voie uşoara Poezie - 
Mai multe orizonturi! Mai multă fantezie!
Căci e o profanare și o enormitate
S-arunci un văl impudic pe biata nuditate,
Să-mbraci în cămășuță un înger de Murillo
Și-n rochie decentă pe Venera din Millo!”- e de Topârceanu.

George Topârceanu a încetat din viață în 1937. 
Vă dați seama cum gândea el atunci și cum nu sunt în stare unii dintre noi să gândească nici măcar acum?

De-aia, când mai văd și mai aud tâmpenii, îmi vine să vezi foto.

(“Jos cortina” - George Topârceanu;
Comentariu Alexandru Mogoseanu 

sâmbătă, 18 octombrie 2025

Raspuns



- cred în divinitate, în forma pe care o gândesc eu;
- nu amestec credințele cu nicio religie;
- Dumnezeul interior, cu titlu de minimă conștiință, nu te ghidează spre pierdere;
- nu spun că sfinții nu au făcut minuni în timpul vieții, dar - după moarte - probabilitatea scade, cred;
- contestarea unui destin bine scris este echivalentă cu contestarea inexistenței lui, pentru că nimeni nu poate aduce argumente logice, cu atât mai puțin palpabile;
- cele zece porunci sunt universale și nu-ți trebuie o carte ca să le înveți, după cum nu trebuie să fii constrâns să le respecți, ci educat;
- orice vindecare prin rugăciune e bine să fie simultană cu un act medical în desfășurare;
- nu-ți leagă nici dracu’ cununiile; mai degrabă ai un defect vizibil sau nu, care te împiedică să relaționezi;
- nu-ți oprește nimeni setea cu ulcica și cu gheara de cârtiță; se merge la dezalcoolizare;
- cred în toate cele ce s-au scris vreodată că ar putea exista, cu mențiunea că n-ar fi rău să le văd;
- nu caut vina la ceilalți, nici nu cred în pedepse dictate din Ceruri, căci Dumnezeu caută să te înalțe, nu să te doboare;
- orice pelerinaj care se desfășoară în stilul Evului Mediu spune ceva despre efectul asupra vieții politice; 
- nu trebuie să fiu blamat pentru că am o altă părere, pentru că am o altă culoare, pentru că sunt femeie sau bărbat, pentru ca am o altă orientare sexuală, pentru că sunt diferit;

Ducu

vineri, 17 octombrie 2025

Vai, ce dor mi-a fost de tine!

Măh...ce mă seacă pe mine oamenii ăia cu care te întâlnești după o juma' de an/1 an/5 ani și te iau cu lacrimogene de genul: "vai, ce dor mi-a fost de tine, chiar mă gândeam că nu te-am mai văzut de mult, cum mai ești, ce mai faci...ecțetera, ecțetera."
Serios??? Nu ai acces la internet, nu ai numărul sau mess-ul meu, am dispărut cumva de pe fața pământului fără urmă?
Nu mai bine taci din gură în loc să te chinui cu falsități din astea? Nu mai bine te comporți precum ți-e caracterul înainte să mă faci să vomit pe pantofii tăi?
Nu mai bine te uiți umpique în istoricul tău înainte să te dai rănit/ă că nu te mai caut?

A fost o vreme când sufeream ca proasta când oamenii ieșeau din viața mea, a fost o vreme când mă simțeam vinovată ptr că nu sun destul de des sau că nu dau mesaje în mod regulat, a fost o vreme când nu înțelegeam de ce oamenii pentru care m-am dat peste cap să le fie bine sau să le fiu alături, nu erau în stare să ofere minimul de prezență. 
Acum mi-a trecut, sunt foarte chill la capitolul ăsta. 
Acum am devenit oglindă, ce dai...aia primești!
S-a închis robinetul altruismului, al bunătății, al timpului acordat peste program, al vorbelor înghițite de dragul păstrării unei relații amiabile, al uitării. Pentru că poți să torni în cupa cuiva de mii de ori, dacă nu poți sau nu o faci o dată, zic că nu ai făcut niciodată nimic pentru ei, ba pe deasupra mai zic că le-ai spart și vesela.
Așa că acum pur și simplu îmi potrivesc vibe-ul cu al lor.
Nu am minute să te sun, nu am timp să te caut, nu am internet, nu am chef să petrec timp cu tine pentru că nu-mi aduci plus valoare și pe deasupra, îmi strici și fengșuiul ăla la care muncesc din greu. Nu am energia și dispoziția necesară să întrețin o relație care rămâne în picioare doar de partea mea și nici nu am intenția să par ceea ce nu sunt.
Da, recunosc tot binele care mi s-a făcut, indiferent de circumstanțe dar în rest...atât!
Oricum în povestea celor în cauză, eu sunt aia cu coarne așa că fiecare e liber să creadă ce vrea ca să le dea bine la final.
Lasă să fiu eu vrajitoarea, neprihăniților!
😉😉😉

Preluare

joi, 16 octombrie 2025

Festivalul de vin si nu numai: Treasures of the East, 24-26 octombrie 2025, Craiova




În perioada 24-26 octombrie 2025 ești așteptat la festivalul “Treasures of the East”  la Ramada Plaza Craiova.

Acesta este un festival ce îmbină zilele dedicate profesioniștilor din lumea vinului din partea de sud-est a Europei (Ungaria, Serbia, Macedonia de Nord, Bulgaria, Republica Moldova) cu o zi dedicată publicului – 25 octombrie 2025.

Până în prezent este confirmată participarea mai multor producători de vin din România, Republica Moldova și Bulgaria.

Festivalul “Treasures of the East” are o singura zi dedicată publicului, sâmbătă, 25 octombrie, interval orar 11 – 17. Evenimentul are loc la parterul hotelului Ramada Plaza Craiova, accesul la eveniment fiind gratuit.

Festivalul aduce în atenția publicului mai multe concursuri cum ar fi:“Wines of the East“, “Beers of the East” & “Cheeses of the East”.


Concursul de vin “Wines of the East” este deschis atât României cât și țărilor din Europa de Est și este organizat în prezența unui Juriu specializat. Acesta va avea loc în ziua dedicată profesioniștilor în domeniu, urmând ca rezultatele să se anunțe public ulterior.


Concursurile de bere, “Beers of the East”, precum și cel de brânzeturi, “Cheeses of the East” sunt deschise numai micilor producători din România la această ediție. Acestea se vor desfășura în ziua dedicată publicului, sâmbătă, 25 octombrie, în prezența publicului.
Concursurile de bere și cel de brânzeturi se vor desfășura în intervale orare diferite și fiecare va fi precedat de cât o prezentare introductivă de tip “curs de inițiere”, publicul fiind invitat să voteze berile, respectiv brânzeturile favorite, pentru fiecare categorie în parte.

PROGRAMUL FESTIVALULUI


Prima zi a festivalului este dedicată organizării concursului de vinuri “Wines of the East”, concurs la care pot fi înscrise vinuri din România și din alte țări din Europei de Est. Concursul se desfășoară în prezența unui Juriu specializat, rezultatele urmând a fi anunțate ulterior, după încheierea festivalului.


A doua zi Sâmbătă, 25 octombrie 2025: ziua principală a festivalului are secțiune dedicată publicului larg, cât și secțiune dedicată B2B


Publicul din Craiova va avea acces la zona expozițională organizată la parterul hotelului Ramada Plaza Craiova unde vor putea degusta vinuri și produse disponibile la mesele expozanților. Accesul la expoziție va fi disponibil în intervalul orar 11:00 – 17:00, participarea fiind gratuită.
Ora 11: Deschiderea oficială, Conferință de presă și Conferință dedicată publicului
Ora 13:30 – 14:30 “Inițiere în lumea brânzeturilor. Mic curs despre brânzeturi” – prezentat de Marian Timofti – FNDA – Federația Națională a Degustătorilor Autorizați, urmat de concursul “Cheeses of the East”. Publicul va vota brânzeturile preferate de la fiecare categorie înscrisă în concurs.
Ora 15:00 – 16:00 “Inițiere în lumea berii. Mic curs despre bere” – prezentat de Liviu Gheorghe – Winebook, urmat de concursul “Beers of the East”. Publicul va vota berile preferate de la fiecare categorie înscrisă în concurs.


Lista expozanților – Crame:

Crama 3 Conace
Crama de Piatră
Crama Olterra
Crama Oprișor
Davino
Domeniul Bogdan
Domeniul Drăgași
Domeniile Sâmburești
Domeniile Vînju Mare
Stațiunea de Cercetare Banu Mărăcine
Vinarte

Alături de crame, vor fi și alți mici producători, precum:

 Eliada – ulei de măsline
 La Horincie – Premium Boutique Distillery
 Microberaria Turnul Berarilor

Economie Rurală va reprezenta la stand următorii mici producători:

Arca
Brânză de Horezu
Ca Altădată
Casa Ghizdeanu
Curentu (bere)
Curtea Culorilor
De Colțești – Torockoi
Ferma de Bere – Antica
Ferma Dacilor
Lactate Țarina (cu Brânza de Țaga)
Lacto Sinelli (Branză de Teaca)
Manufactura de Brânză
Miedăria
Ținutul Călimanilor

Invitați din străinătate:

BAWP (Bulgarian Association of Wine Professionals)
ONT – Oficiul Național al Turismului Republica Moldova



Duminică, 26 octombrie 2025: ultima zi a festivalului este dedicată unui schimb de experiență între profesioniștii din industria vinului și restaurantele din Craiova.

Festivalul “Treasures of the East” este organizat de platforma We are România. You are Welcome, alături de Craiova, capitală Gastronomică Est- Europeană și Ramada Plaza Craiova, în parteneriat cu Corteva Agriscience și cu spijinul ialoc, FNDA – Federația Națională a Degustătorilor Autorizați și Stația Rombeer. Parteneri media: Vinul.ro, Cosmin Dragomir, Gastroart, Winesday.ro, Winesday App, Economie Rurală, G4Food, Trends by HRB, Horeca Insight, Winelover România.

HAIDETI LA FESTIVAL!

Oscar Wilde (16 octombrie 1854, Dublin- 30 noiembrie 1900, la Paris)

 

 🌿 Oscar Fingal O’Flaherty Wills Wilde a fost un scriitor irlandez, cel mai cunoscut dintre scriitorii estetizanţi de limbă engleză. A fost înmormântat în cimitirul Père-Lachaise din Paris.

🌿În „Portretul lui Dorian Gray”, Oscar Wilde şi-a adunat şi rafinat ideile filozofice, stârnind un adevărat scandal. Romanul a fost folosit în procesul intentat un an mai târziu, ca dovadă a homosexualităţii sale.

     Publicat pentru prima dată în 1889 în revista „Lippincott’s”, este singurul roman terminat de Oscar Wilde.  A fost republicat în 1891, într-o variantă revizuită şi extinsă de Oscar Wilde, care a eliminat anumite pasaje controversate şi a adăugat şapte capitole şi o prefaţă aforistică. Scopul romanului, un strălucit puzzle, era să epateze minţile convenţionale prin explorarea infinitelor relaţii dintre viaţă şi artă.

     Analiză subtilă a societăţii victoriene târzii, dublată de o afirmare a principiilor estetismului şi a teoriei frumosului ca valoare absolută, combinând elementele gotice cu cele ale prozei franceze decadente, „Portretul lui Dorian Gray” este unul dintre marile romane ale lumii, care a însemnat un punct de cotitură în istoria literaturii. „Romanul meu este otrăvitor, dacă vreţi, dar nu puteţi nega că este perfect, iar perfecţiunea este ceea ce căutăm noi, artiştii”, afirma Oscar Wilde.

„În tinereţe credeam că banii sunt lucrul cel mai important din viaţă. Acum, la bătrâneţe, m-am convins.”

„Nu călătoresc niciodată fără jurnalul meu. Trebuie să ai mereu ceva palpitant de citi în tren.”

„Nu există nimic mai frumos pe lume decât devotamentul unei femei măritate. E un lucru despre care bărbaţii însuraţi n-au nici cea mai vagă idee.”

„Un pesimist este cineva care, atunci când trebuie să aleagă dintre două rele, le alege pe amândouă.”

„Iartă-ţi întotdeauna duşmanii; nimic nu-i enervează mai tare.”

„Cum poate o femeie să se aştepte să fie fericită cu un bărbat care insistă să o trateze ca şi cum ar fi o fiinţă umană?”

„Sunt sătul de femei care iubesc pe câte cineva. Femeile care urăsc pe cineva sunt mult mai interesante.”

„Omul foarte bine informat – iată idealul modern. Iar mintea omului foarte bine informat este un lucru groaznic. Este asemenea unui magazin de vechituri, prăfuit şi plin de obiecte monstruose, în care toate lucrurile au un preţ mai mare decât valoarea reală.”

„Femeile reprezintă triumful materiei asupra spiritului, aşa cum bărbaţii reprezintă triumful minţii asupra moralei.”

„Unii produc fericire oriunde se duc; alţii oricând se duc.”

„Femeile sunt creaturi menite să fie iubite, nu înţelese.”

„Când o femeie se mărită din nou, o face pentru că şi-a detestat primul bărbat. Când un bărbat se recăsătoreşte, o face pentru că şi-a adorat prima soţie. Femeile îşi încearcă norocul; bărbaţii şi-l riscă.”

„Chipul bărbatului este autobiografia lui. Faţa femeii este opera ei de ficţiune.”

„Nici o femeie nu-i genială. Femeile aparţin sexului decorativ. N-au nimic de spus, dar acest nimic îl spun într-un mod încântător.”

„Femeile ne iubesc pentru defectele noastre. Dacă avem destule, ele ne vor ierta totul, chiar şi uriaşele noastre intelecte.”

„Un bărbat poate fi fericit cu orice femeie, atâta timp cât nu o iubeşte.”

„Ar trebui să fim mereu îndrăgostiţi. De aceea, n-ar trebui  să ne căsătorim niciodată.”

Sursa: "Oscar Wilde- un irlandez de geniu" de Ioan Botiș în Gazeta de Maramures din 2.12.2015

Am fost acolo

Tot postează nostalgicii poze cu bătrâni gătind la sobe în curtea casei. S-au întrebat vreodată de ce ? 
Să vă spun cum era cu butelia de aragaz în comunism: 
 Înainte de ’89 nu puteai intra oricum in posesia unei butelii.
Ca să iei o butelie trebuia să ai repartiție de la PCR. Te înscriai pe o lista în urma unei cereri.  Daca se aproba cererea, te puneau pe o altă  listă de asteptare. Uneori puteai astepta ani buni. Dacă erai membru de partid,  fruntaș în întrecerea socialistă sau mama eroină, aveai șanse mari să o primești mai repede decat restul lumii. Un hot, daca îți intra în casă, primul obiect pe care punea mâna era butelia, pentru că o vindea ca pâinea caldă. Dupa ce îți luai butelie începea un alt clavar, cel al încarcarii ei. Se faceau cozi interminabile în fața sediului PECO. Buteliile statea puse în rând, numerotate cu creta, legate cu lanțuri, iar oamenii asteptau încă de la primele ore ale zilei să vină mașina cu butelii. La coadă toată lumea stătea cu privirea ațintită  asupra prețiosului recipient, de unde si vorba: „a sta cu ochii ca pe butelie”. Capacele de butelie erau și ele la mare căutare. Era bine sa ai un capac în plus pe care să-l pui pe lanț pentru vreo rudă sau un prieten. La centrele PECO prețul era de 13,5 lei ( la negru 100 lei) O butelie ajunsese să se vândă între 3 și 5  mii de lei. În anii ' 80, un medic generalist avea salariul de 2600-2800 lei.
Liviu Voicu

Puțină gramatică



1. Voi scrie întotdeauna "noştri" şi "voştri", cu un singur i.
2. Voi scrie întotdeauna "creează", "agreează" cu doi e.
3. Voi scrie întotdeauna "Nu fi!" cu un singur i.
4. Voi scrie verbul "a fi", cu doi i, doar la imperativ afirmativ (Fii!) şi la conjunctiv prezent (tu să fii, tu să nu fii). În rest, pe fi îl voi scrie cu un singur i: nu fi!, vei fi, poţi fi, ai fi, ai fi fost, să fi fost.
5. Voi scrie întotdeauna "eu voiam" şi nu voi folosi forma greşită "eu vroiam".
6. Voi scrie întotdeauna "mi-ar plăcea" şi nu voi folosi forma greşită "mi-ar place".
7. Pe  "-ţi"  îl voi separa de verb cu liniuţă doar dacă pot să-i adaug un "tu" … ţie / al tău: (Tu) trimite-ţi copiii (tăi) la şcoală! (Tu) pune-ţi semnătura (ta)!
8. Verbele terminate la infinitiv în -i le voi scrie cu un singur -i şi la viitor, şi la condiţional. Voi scrie întotdeauna voi fi, aş fi, pot fi; vei şti, ai şti, poţi şti; vei reuşi, ai reuşi, poţi reuşi. În afară de verbele a pustii, a se sfii, a prii, a înmii, toate celelalte verbe terminate în -i se scriu cu un singur -i la infinitiv, viitor şi condiţional.
9. Voi scrie miniştrii, cu doi i, numai dacă miniştrii poate fi înlocuit în acelaşi context cu ministrele sau doamnele. Prin urmare, voi scrie întotdeauna ambii miniştri, ceilalţi miniştri, cei 15 miniştri ai cabinetului.
10. Voi scrie "membrii', cu doi i, numai dacă membrii poate fi înlocuit în acelaşi context cu membrele. Prin urmare, voi scrie întotdeauna ambii membri, ceilalţi membri, cei 15 membri.
11. Voi scrie mândrii, cu doi i, numai dacă mândrii poate fi înlocuit în acelaşi context cu mândrele. Prin urmare, voi scrie întotdeauna "fiţi mândri!", "suntem mândri!"
12. Voi scrie întotdeauna îmi, îţi, îşi, într-un cuvânt!
13. Voi scrie întotdeauna "înşală" şi "aşază" şi nu voi folosi forma greşită "înşeală" sau "aşează"
14. Voi scrie întotdeauna vreun, vreo, într-un cuvânt!
15. Voi scrie întotdeauna "î" la început și sfârșit de cuvânt: " învață", "coborî" și "â" în interiorul cuvântului: " mâncând"!

marți, 14 octombrie 2025

Cele mai bune sfaturi de la greci


      Nu-ți lăsa tigăile să strălucească mai tare decât tine. Nu lua curățenia casei atât de în serios…..
     Șterge praful după caz, dar fă-ți timp să desenezi, sau să scrii o poezie, vizitează un prieten, gătește ce vrei, udă florile.
     Distrează-te, bea bere, înoată în mare, urcă munții, joacă-te cu câinii, ascultă muzică, citește cărți, dansează, extinde grupul de prieteni și bucură-te de viață…..
       Pe măsură ce ștergem praful, viața continuă, iar noi tot îmbătrânim, și îmbătrânim, și cum vom pleca cu toții de aici într-o zi….să știi :
         nimeni nu-și va aminti câte facturi ai plătit, nici de casa ta curată, nici măcar cât praf ai curățat, dar își vor aminti de prieteniile tale, energia ta explozivă și bucuria vieții, râsul tău cald, glumele pe care le-ai făcut și clipele minunate care le-ai petrecut cu ei….vor fi pentru BUZUNARELE SUFLETULUI!
             -------------------❤️--------------------

Cele mai bune sfaturi de la greci


      Nu-ți lăsa tigăile să strălucească mai tare decât tine. Nu lua curățenia casei atât de în serios…..
     Șterge praful după caz, dar fă-ți timp să desenezi, sau să scrii o poezie, vizitează un prieten, gătește ce vrei, udă florile.
     Distrează-te, bea bere, înoată în mare, urcă munții, joacă-te cu câinii, ascultă muzică, citește cărți, dansează, extinde grupul de prieteni și bucură-te de viață…..
       Pe măsură ce ștergem praful, viața continuă, iar noi tot îmbătrânim, și îmbătrânim, și cum vom pleca cu toții de aici într-o zi….să știi :
         nimeni nu-și va aminti câte facturi ai plătit, nici de casa ta curată, nici măcar cât praf ai curățat, dar își vor aminti de prieteniile tale, energia ta explozivă și bucuria vieții, râsul tău cald, glumele pe care le-ai făcut și clipele minunate care le-ai petrecut cu ei….vor fi pentru BUZUNARELE SUFLETULUI!
             -------------------❤️--------------------

Nu Cerși Niciodată Iubirea Cuiva

Nu Cerși Niciodată Iubirea Cuiva
Nu cerși niciodată iubirea cuiva. Nu te umili pentru atenția, afecțiunea, timpul cuiva. Nu-i cere cuiva să stea în viața ta, dacă acea persoană îți arată că nu își dorește asta.

Nu fi dispus să faci compromisuri, să te schimbi, să faci sacrificii, să renunți la tine și la valorile tale, doar pentru a ține pe cineva în viața ta.

Când cineva se îndepărtează de tine, acceptă asta cu demnitate. Pentru că aproape nimic nu este mai degradant pentru om decât să cerșească, în genunchi, ca un alt om să facă parte din viața sa. Asta denotă lipsă de prețuire, respect și stimă de sine. Iar dacă nu le ai, cum ar putea altcineva să te prețuiască și să își dorească să fie cu tine?

Atunci, când cerșești, arăți că tu, ție însuți, nu îți ești suficient. Ești dependent, la fel ca un dependent de droguri. Adică o ființă fragilă care are nevoie de ancore, mai mult sau mai puțin nocive, de care să se agațe pentru a-și trăi viața.

Încetează să te mai înjosești. Ridică-te, îndreaptă-ți coloana vertebrală, asumă-te pe tine însuți și viața ta. Investește în tine, îmbogățește-ți personalitatea, dă un sens vieții tale. Pentru că atunci, când vei fi mândru de tine, vei rămâne mereu demn și nu vei mai accepta în viața ta decât acele persoane care vin cu brațele deschise în întâmpinarea ta.

Împlinirea și bucuria de a trăi nu vin din alte persoane (ele doar îți desăvârșesc fericirea), ci din abilitatea ta de a da un scop vieții tale.

Ursula Sandner

Sursa text: Dr. Ursula Sandner

Teatrul de la Craiova


Teatrul de la Craiova este al doilea cel mai vechi teatru din țară , după cel de la Iași și întemeierea lui este atribuită lui Costache Caragiali , unchiul viitorului dramaturg și lui Costache Mihăileanu . Ziua de naștere a teatrului de la Craiova este 29 iunie 1850 când au avut loc două reprezentații : “ Duelul “ de Costache Caragiali și “ Piatra din Casa “ de Vasile Alecsandri . Clădirea teatrului a suferit propriile drame ca urmare a unor incendii succesive din 1856 și 1927 . Istoria teatrului se leagă de personalitatea lui Theodor Teodorini, un artist cu studii dramatice în Franța și Italia un reformator al teatrului craiovean, care a manageriat timp de 19 ani instituția și care a creat o adevărată școală de teatru romanesc cu actori precum Aristizza Romanescu, Constantin Serghie, Romald Bulfinsky, Mișu Fotino, Remus Comăneanu . 
Actuala clădire a teatrului a fost inaugurată în 1973 și este opera unui arhitect extrem de apreciat, Alexandru Iotzu despre care e interesant de știut ca a lucrat cu academicianul Petre Antonescu, rectorul Facultății de Arhitectură și cu academician profesor Octav Doicescu . Tot arhitectului Alexandru Iotzu i se datorează reconstrucția integrală a Teatrului Mic din București între 1956-1958 dar și clădirea Teatrului din Arad la care a lucrat împreună cu Victor Aslan , sau centrul orașului Piatra Neamț . 
Există etape remarcabile în istoria Teatrului National de la Craiova pe care am încercat să le identific astfel : 

 - Perioada 1956 şi 1959, cand  la Craiova a ajuns o parte a absolvenţilor aşa numitei Promoţii de aur: George Cozorici, Constantin Rauţchi, Silvia Popovici, Sanda Toma, Amza Pellea, Victor Rebengiuc, Dumitru Rucăreanu şi mentorul lor, regizorul Vlad Mugur. Debutul ca actor al lui Victor Rebengiuc s-a produs pe scena Teatrului Naţional din Craiova, unde a jucat în perioada 1956-1957, iar primul rol interpretat aici a fost cel al lui Jack Worthing din spectacolul ”Bunbury” (Ce înseamnă să fii onest), de Oscar Wilde, în regia lui Vlad Mugur.
Teatrul din Craiova a devenit o “ familie spirituală “ pentru actori remarcabili care au triumfat în spectacole pe scenele lumii : Ştefan Iordache, Ilie Gheorghe, Valer Dellakeza, Leni Pinţea-Homeag, Tudor Gheorghe, Valeriu Dogaru, Vladimir Juravle, Iosefina Stoia, Georgeta Luchian-Tudor, Remus Mărgineanu, Smaragda Olteanu, Valentin Mihali, Tamara Popescu, Mirela Cioabă, Ion Colan, Nataşa Raab, Angel Rababoc, Gabriela Baciu, Constantin Cicort, Nicolae Poghirc, Anca Dinu, Adriana Moca, Ozana Oancea, Adrian Andone, Geni Macsim, cărora li s-au adăugat actori invitați din București, într-o perioadă fastă a istoriei acestui teatru: Adrian Pintea, Radu Beligan, Victor Rebengiuc, Coca Bloos, Micaela Caracaș, Mariana Buruiană, Alexandru Repan, Mihai Dinvale, Maia Morgenstern, Adrian Pintea, Mihai Constantin, Oana Pellea, Claudiu Bleonț.
Știți desigur ca Cerasela Iosifescu este din 2002 actriță a naționalului din Craiova , iar despre Vlad Udrescu se scrie des pe grup cu admirație . 
-Anul 1988 este cel în care Emil Boroghină vine ca director al TNC și, după cum spune chiar el, împreună cu Silviu Purcărete, a scris una dintre cele mai frumoase și incredibile pagini din istoria Naționalului craiovean și a teatrului românesc. Marile spectacole ale anilor 1988 și 1989 s-au numit „Mobilă și durere” în regia lui Cristian Hadjiculea, „Unchiul Vanea” al lui Mircea Cornișteanu, „Piticul din grădina de vară” în direcția de scenă a lui Silviu Purcărete, „Arca Bunei Speranțe”, montat de Aureliu Manea. 
-Anii 1989-2004 au fost marcați de colaborarea cu regizorul Silviu Purcărete care a realizat aici: Piticul din grădina de vară de D.R. Popescu (1989), Ubu rex cu scene din Macbeth după Alfred Jarry și William Shakespeare (1990), Titus Andronicus de Shakespeare (1992), Phaedra (Fedra) după Seneca și Euripide (1993), Danaidele (1995) și Orestia (1998) după Eschil, A douăsprezecea noapte (2004) și Măsură după măsură (2008) după Shakespeare. Aceste spectacole au fost prezentate în peste 80 de turnee și festivaluri internaționale și au fost recompensate cu numeroase premii naționale și internaționale . 
-Un important moment al istoriei acelei perioade a teatrului îl reprezintă fondarea Festivalului Internațional Shakespeare, în anul 1994. Primele cinci ediții s-au desfășurat o dată la trei ani, iar din 2006, manifestarea are loc o dată la doi ani. Următoarea ediție a Festivalului se va desfășura între 21-31 mai 2026 . Și nu , biletele nu au fost încă puse în vânzare 🤣🤣🤣
Festivalul Internațional Shakespeare este privit acum drept unul dintre marile festivaluri Shakespeare ale lumii, în cadrul căruia s-au jucat excepționale spectacole regizate de Declan Donellan, Eimuntas Nekrosius, Peter Brook, Robert Wilson, Lev Dodin, Eugenio Barba, Pipo Delbono, Yoshihiro Kurita, Oskaras Khorsunovas, Thomas Ostermeier, Silviu Purcărete, Yuri Butusov, Max Webster, Yukio Ninagawa, Robert Lepage. 
Relevanța Festivalului Shakespeare de la Craiova este confirmată și de prezența de-a lungul anilor  a unora dintre cei mai importanți shakespearologi ai lumii: Stanley Wells, Paul Edmonson, Michael Dobson, Andrej Zurowski . 
Este extrem de elocventă aprecierea pe care în mai 1997 o făcea faimoasa revistă britanică „The Stage” care scria despre Teatrul Național din Craiova: „Te întrebi uneori dacă această companie nu este cea mai bine alcătuită, de la Berliner Ensemble al lui Brecht, sau poate de la Royal Shakespeare Company a lui Peter Brook”.
În anul 2014, regizorul Robert Wilson a acceptat să colaboreze cu Teatrul Național „Marin Sorescu”, punând în scenă spectacolul „Rinocerii”, de Eugène Ionesco. Venirea sa la Craiova a reprezentat cel mai important proiect teatral derulat în ultimii ani în România.
În prezent teatrul are una dintre cele mai apreciate trupe artistice din țară , și este scena pe care sunt invitați să monteze spectacole regizori extrem de valoroși ca Radu Afrim , Eugen Jebeleanu ( al carui spectacol, Ivanov va avea premiera în data de 15 octombrie ) sau Bobi Pricop . Știți desigur ca și în 2025 TNC a fost premiat UNITER. 
Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova este singurul teatru din România care a fost decorat în anul 2004 cu Ordinul „Meritul Cultural” în rang de Comandor, „în semn de apreciere deosebită pentru realizările de excepție ale colectivului TNC, care au făcut din această instituție culturală una dintre cele mai renumite scene ale României”.
După anii 1990 Teatrul National din Craiova a primit numele lui Marin Sorescu . 
Marin Sorescu un mare oltean născut în 1936 la Buzești în Dolj , poet, eseist, traducător, prozator și dramaturg, cu opere ce i-au fost traduse în mai multe de 20 de țări. S-a făcut remarcat datorită preocupării sale pentru pictură, ba chiar a deschis o serie de expoziții în țară și străinătate. Marin Sorescu a fost academician și laureat al premiului Herder și din perspectiva scrierilor dramatice , Iona rămâne desigur nu doar o piatră de încercare pentru aspirantii la bacalaureat , dar și o mare experiență teatrală . Varianta regizată de Silviu Purcarete și produsă de teatrul Odeon din București face parte din selectia de spectacole din FNT care începe la finalul săptămânii . 
Marin Sorescu a fost redactor la revistele „Viața românească”, „Viața studențească” (1960-1963), „Luceafărul” (1963-1966).  A fost redactor-șef la Studioul Cinematografic „Animafilm” din București (1966-1972) și redactor-șef al revistei „Ramuri” din Craiova (1978-1990);
În 1990 a fost numit director al Editurii „Scrisul românesc” din Craiova;
A fost ministru al Culturii în perioada 25 noiembrie 1993 – 5 mai 1995, fără a avea vreo apartenența politică . 
A tradus integral creația poetică a lui Boris Pasternak. 
Înainte de a lăsa link-ul unde găsiți cele mai importante informații biografice despre Marin Sorescu trebuie să spun ca sursa de documentare cu privire la istoria teatrului provine de pe site-ul oficial al TNC si ca în imaginile atașate regăsiți clădirea teatrului pe care dacă nu l-ați vizitat încă e vreme potrivita pentru călătorie . Imaginea tabloului  autoportret al scriitorului este preluată de pe site-ul Fundației Marin Sorescu . 

https://fundatiamarinsorescu.eu/fundatie-2.html

E o prezentare lungă dar nicicum nu se pot scurta 175 de ani de teatru și cu atât mai puțin o personalitate atât de complexă ca cea care dă numele Teatrului National din Craiova . 

Închei cu fragmente din Marin Sorescu pe care eu le ador : 

“Cum se numea drăcia aceea frumoasă şi minunată şi nenorocită şi caraghioasă, formată de ani, pe care am trăit-o eu?” 
Iona

“Perseverenta “ , o poezie care a fost tradusă în engleză și afișată în metroul londonez vreme de 4 săptămâni . 

“Voi privi la iarbă
Până voi obține titlul
De doctor în iarbă
Voi privi la nori
Până voi ajunge laureat
Al norilor
Voi trece pe lângă fum
Până când fumul, de rușine
Va deveni iar flacără
De la început
Voi trece pe lângă toate lucrurile
Până când toate lucrurile
Mă vor cunoaște.”

"Îmi place teatrul, în primul rînd cã este o meserie; și, în al doilea rînd, pentru cã este o meserie imposibilã, avînd de-a face cu inspirația, care încã nu se știe ce este și care sector administrativ ori cerebralo-sufletesc trebuie s-o controleze și s-o aprobe. Cînd am început sã scriu teatru eram un naiv -și din cauza asta mi-au și ieșit poate unele lucrãri mai rotunde- ca jucãtorul improvizat care cîstigã prima datã -la nimerealã- si dupã aceea se încãpãtîneazã sã se prezinte la ruletã zi de zi, ruinîndu-se cu voluptate, dar antrenat. Simțînd cã încep sã mã crispez, am trecut la piese istorice, mutînd propria dramã în crisparea unei epoci din secolul al 15-lea românesc. Cãci, am uitat sã vã spun, dacã Iona si Paracliserul sînt eu -ca sã parafrazez cunoscuta butadã- tot eu sînt și teatrul meu istoric. Și încã nu m-am terminat."
Extemporal despre mine Vatra 1981

De la Anca

Si pentru că  astazi mi-a zambit o gripă cu febră și frisoane și gât inflamat și nu pot vorbi, hai sa scriu ceva despre acele duamne singure- lăsate,  consideră  bărbații  "porci"

inspirată de expresia superba : “ hai sa mori TU “ .. bine ca nu a fost “ mancatias … puneti voi liniutele alea care trebuie .. “.. am zis sa pun de un copy/paste … dragutz zic eu … cine eu ? …

Dar întâmplarea face ca unele dintre conceptele cele mai dragi ale domnişoarelor mature să fie tocmai cele ale realismului şi normalităţii.
Bărbatul normal este creatura paradoxală prin care-şi relansează ele speranţa la fericire. E însăşi platforma de cuplu a femeilor singure. “Nu cer prea mult!...spun dacă le întrebi ce caută. Vreau doar un bărbat normal, care să mă iubească”.

Dacă te vei apropia, însă, de ele, şi le vei smulge jurnalul parfumat din mână, vei vedea ce înseamnă pentru ele bărbat normal. Vei descoperi nişte persoane care nu-şi pot pune în acord dorinţa cu putinţa. Nişte inadaptate la realitate, care nu au găsit ieşirea din labirintul fanteziilor adolescentine, cu feţi frumoşi.
Bărbat normal vei afla că înseamnă: înalt, suplu dar nu slab, binefăcut dar nu gras, potent în pat, cu studii superioare, cu salariu bun, cu casă şi maşină, care să nu mai fi fost căsătorit niciodată şi să nu aibă copii, care să nu fie ţigan, să provină dintr-o familie bună, să nu bea şi să nu înşele.

Când îţi vor înşira toate acele pretenţii cu aerul cu care îţi cer bişniţarii preţul lor “de nimic” în faţa stadionului, la vreun meci important, îţi va veni să le strigi adevărul în faţă:
“Alooo, don'șoară, când te-ai uitat ultima dată în buletin, în oglindă, în ochii celorlalţi şi la concurenţă? Probabil nu de curând, altfel ai fi ştiut că nu mai ai 20 de ani, deja ţi-au ieşit petele de bătrâneţe pe piele şi ridurile talpa gâştii la colţul extern al ochilor, că ai şanţuri între nas şi colţurile căzute ale gurii, tenul coajă de portocală, venele cât macaroana pe mâinile ofilite  de la numaratul banilor altora şi nici cele de pe la glezne nu arată chiar a spaghetă, că ai apucături tip domnişoara Aurica, că te-ai înăcrit şi la propriu şi la figurat, dar mai ales că eşti jalnică, fiindcă îţi expiri disperarea de parcă ţi-ai fi ţinut respiraţia toată viaţa.”

Desigur, nu vei zice nimic din toate astea! Nu le vei aduce tocmai tu veştile proaste şi capul tău nu-l va lua nimeni. Vei gândi numai - că doar eşti o delicată- că duamnele îşi merită deznădejdea din nopţile în care plâng singure, cu faţa în pernă. Le vei asculta până la capăt teoria normalităţii, în timp ce te vei gândi că le miroase gura, de parcă ar mânca la micul dejun vrăbii moarte înecate în scrumiere pline şi le vei urmări dansul elasticului de spumă lipicioasă care le uneşte buzele veşnic uscate! 

... cam lungă  postarea .. mai ales dupa “ standardele “ mele … dar e simpatico .. mai ales daca o citesc barbatii … o sa intrebati … care barbati ???... correct .. aici pe “ sectiune “ sunt 85% femei … si e cu flori… fluturi…vise…fantezii… 

poza . ... ? mai tarziu...

luni, 13 octombrie 2025

Blestemul lui George Coșbuc. Inima lui s-a stins atunci când și-a îngropat unicul fiu: ”Să nu-mi spuie vreun dușman cumplit că baiatul meu nu mai e!”
Una dintre cele mai emoționante drame din istoria literaturii o reprezintă, fără îndoială, moartea subită a lui Alexandru, unicul fiu al marelui George Coșbuc, răpus la doar 19 ani în ceea ce avea să devină primul accident auto grav din istoria poporului nostru. Poetul a căzut într-o depresie profundă, iar după 3 ani a plecat după fiul său, în lumea celor drepți.
Fiul lui George Coșbuc a pierit la 19 ani într-un accident de mașină
În vara anului 1915, o tragedie zguduia liniștea poetului național al românilor, George Coșbuc, atunci când, în apropiere de municipiul Târgu Jiu, în inima Gorjului, Alexandru Coșbuc, unicul său fiu, își găsea sfârșitul într-un accident de circulație.
Tânărul se afla într-un automobil Mercedes, alături de prietenul său, beizadeaua Alexandru Stâlpeanu. Publicațiile acelor vremuri au păstrat primele pagini pentru a detalia cumplitul accident care a zguduit din temelii familia poetului Coșbuc.
”Alexandru Coşbuc se afla într-o maşină Mercedes Torpedo Benz, împreună cu Alexandru Stâlpeanu, un latifundiar din Teleorman, proprietarul maşinii, probabil şi singura care circula, în vremea respectivă, pe drumurile Gorjului.
Cei doi se întorceau de la vila din Tismana, unde George Coşbuc se retrăgea de multe ori ca să scrie poezii. Alexandru Coşbuc avea 19 ani şi era student. Acesta fusese chemat în armată şi urma să ajungă la Drobeta Turnu Severin.
Maşina a lovit un bolovan mai mare, după care a intrat într-o căruţă aflată în faţă. Alexandru Stâlpeanu a murit pe loc, iar Alexandru Coşbuc a fost rănit grav.
A fost transportat cu o căruţă la spitalul din Târgu Jiu, dar a murit pe drum. George Coşbuc a fost foarte afectat de acest eveniment şi a ridicat o fântână în amintirea singurului său copil“, relatau cei de la Adevărul.
Alexandru avea doar 19 ani când și-a găsit sfârșitul, poetul nemaifiind același om după ce s-a văzut nevoit să-și îngroape singurul copil. Măcinat de durere și de amărăciune, George Coșbuc renunță la scris și se închide în casă.
Poetul a intrat într-o depresie cruntă. Refuza să mănânce cu zilele
Nicolae Iorga este alături de poet, încercând să-l facă să-și revină, consolându-l neîncetat. Astfel, istoricul îl propune pe George Coșbuc ca membru titular al Academiei Române, în plenul academic prezidat de Barbu Ștefănescu Delavrancea. Onoarea este imensă, însă tatăl îndoliat nu simte nicio emoție. Scopul vieții sale s-a pierdut, iar nimeni nu i-l mai poate aduce înapoi.
”Îl zăream ascuns în pălăria lui mare, trasă pe frunte. Își pierduse băiatul, un flăcău”, scria Tudor Arghezi, la acea vreme.
Îngrijorată, Elena Coșbuc apelează la prietenii soțului ei. Simte că-l pierde și le povestește apropiaților că trec zile întregi fără ca scriitorul să pună gura pe o bucățică de mâncare. Inima i s-a oprit odată cu trecerea în neființă a băiatului său, deși trupul și mintea i-au supraviețuit încă 3 ani. La 52 de ani, poetul George Coșbuc părăsește această lume, mergând să-și caute fiul pe alte tărâmuri
.Mulți spun că ar fi murit de dor
Diagnosticul oficial al medicilor a fost congestie cerebrală, însă cei care l-au cunoscut pe George Coșbuc sunt convinși că artistul ar fi murit din cauza inimii sale frânte.
”Joi, în 9 maiu nou 1918, după amiază, la ora 1 și jumătate, a încetat din viață marele nostru poet Gheorghe Coșbuc, autorul Firelor de Tort și al duioaselor Balade și Idile” nota ”Gazeta Transilvaniei”.
Nicolae Iorga, una dintre cele mai luminate minți ale poporului român, scria, cu durere, următoarele rânduri, la dispariția celebrului poet.
”Se știa, în cercul intimilor, că badea Gheorghe al nostru era suferind, mai mult abătut, de la nenorocirea ce l-a lovit, când și-a pierdut unicul său fiu între împrejurări foarte tragice. Miercuri, fusese în oraș și, seara, când s-a întors acasă, s-a simțit indispus.
Joi, a zăcut în pat, stând de vorbă cu soția sa, când, pe la ora 1 și jumătate, simțindu-se rău, a încetat din vieață, fără ca familia să fi avut cel puțin timpul de a chema în ajutor un medic”.
Cel ce a cântat toate vitejiile neamului, de la Gelu al legendei până la dorobanții din ‘77, moare fără să fi văzut sub steag pe aceia care au onorat din nou sfântul drapel al țării”.
Ultimele cuvinte de iubire către fiul său
În memoria fiului său iubit, George Coșbuc a ridicat o fântână în locul tragicului accident. Astăzi, locul este cunoscut de toți localnicii ca „Fântâna lui Coșbuc”. Deși monumentul a fost ridicat în amintirea lui Alexandru, acest loc a devenit un simbol al durerii și al suferinței poetului. În prezent, în locul respectiv funcționează un restaurant, iar patronul acestuia, Ion Vârțanu, a amplasat o placă comemorativă cu fotografia lui Alexandru Coșbuc. Gestul său de respect și de onoare față de memoria poetului și a fiului său pierdut aduce o lumină de speranță în întunericul tristeții.
Despre tragedia care i-a marcat existența, George Coșbuc a iscălit doar câteva versuri ce au rămas pentru posteritate, exprimându-și durerea sfâșietoare față de pierderea unicului său moștenitor:
”Ah, cumva să nu mi-o spuie
Vreun duşman cumplit
Că băiatul meu azi nu e
Şi că a murit,
Că-n schimbarea bruscă-a minţii
Eu l-aş omorî cu dinţii
Ca pe-un câne care muşcă
Pe furiş…”.
De numeroase decenii, Alexandru, Elena și George Coșbuc se odihnesc împreună, în Cimitirul Bellu din Capitală, reunindu-și familia în eternitate.

Omul bun

Morgan Freeman a spus:
„Omul bun nu e prost.
Omul bun tace mult, dar vede tot. Iartă mult, dar nu uită. Ajută, dar nu e naiv. Oferă din suflet, dar nu pentru că e slab… ci pentru că e puternic.

Să rămâi bun într-o lume care te rănește nu e slăbiciune. E forță. E caracter.
Dar chiar și omul bun obosește.
Obosește să fie luat de bun. Obosește să fie călcat în picioare de cei care cred că n-o să se ridice niciodată.
Și, într-o zi, omul bun pleacă.
Fără scandal. Fără explicații. Fără să se răzbune.

Și în ziua aia… îți dai seama că ai pierdut un om pe care nu-l vei mai întâlni niciodată.”

#OmulBunNuEProst #RespectăBunătatea #MorganFreemanStyle #ForțaLiniștii

Adevăr sau minciună?

„O parabolă evreiască spune că într-o zi minciuna şi adevărul s-au întâlnit. 
Minciuna i-a spus adevărului:
– Bună dimineaţa!
Şi adevărul a verificat dacă într-adevăr este o zi bună. S-a uitat în sus, nu a văzut nori de ploaie, mai multe păsări au cântat şi văzând că într-adevăr era o zi bună, i-a răspuns minciunii:
– Bună dimineaţa!
– E prea cald azi.
Şi adevărul văzu că minciuna a spus adevărul.
Minciuna apoi l-a invitat pe Adevăr să se scalde în râu. Şi-a scos hainele, a sărit în apă şi i-a spus:
– Să știi că apa e minunată!
Şi de îndată ce adevărul a sărit în râu, cum era de așteptat, minciuna a ieşit din apă, s-a îmbrăcat în hainele adevărului şi a plecat. Adevărul, în schimb a refuzat să se îmbrace în hainele minciunii şi, pentru că n-avea de ce să-i fie ruşine, a plecat dezbrăcat pe stradă.
Așa se face că, în ochii altor oameni, e mai uşor de accepat minciuna îmbrăcată în adevăr, decât adevărul gol-goluţ”.

Eu am fost Petre Ţuţea

„A fost întrebat un ţăran, în închisoare: ce înţelegi din tot ce spune Petre Ţuţea? Zice: nu înţeleg nimic, dar e o grozăvie!”

06 octombrie 1902 se năștea Petre Țuțea

„Nae Ionescu le zicea unora că ar trebui să facă aşa ca ăla, arătând cu degetul către mine. Da, zice, ăla ne va conduce în viitor… Şi într-adevăr, i-am condus pe toţi… la puşcărie! (...)

Treisprezece ani de închisoare… Aveam doar o hăinuţă de puşcăriaş. Ne dădeau o zeamă chioară şi mămăligă friptă. M-au bătut… M-au arestat acasă. Nici nu ţin minte anul… Când m-au anchetat am leşinat din bătaie. Iacătă că n-am murit! Am stat la Interne trei ani. Am fost după aceea la Jilava, la Ocnele Mari şi pe urmă la Aiud. Eu mă mir cum mai sunt aici. De multe ori îmi doream să mor. Am avut mereu laşitatea de-a nu avea curajul să mă sinucid. Din motive religioase… Treisprezece ani! Nu pot să povestesc tot ce-am suferit pentru că nu pot să ofensez poporul român spunându-i că în mijlocul lui s-au petrecut asemenea monstruozităţi.
M-a întrebat un anchetator: De ce ai vorbit împotriva noastră, dom’le? — N-am vorbit, dom’le. — Cum n-ai vorbit? — Păi împotriva voastră vorbeşte tot poporul român. Ce să mai adaug eu? Şi mi-au dat 20 de ani muncă silnică fără motive. Mi s-a prezentat sentinţa de condamnare ca să fac recurs. La cine să fac recurs, la Dumnezeu?! (...)

La închisoare, grija mea a fost să nu fac neamul românesc de râs. Şi toţi din generaţia mea au simţit această grijă. Dacă mă schingiuiau ca să mărturisesc că sunt tâmpit, nu mă interesa, dar dacă era ca să nu mai fac pe românul, mă lăsam schingiuit până la moarte. Eu nu ştiu dacă vom fi apreciaţi pentru ceea ce am făcut; important e că n-am făcut-o niciodată doar declarativ, ci că am suferit pentru un ideal. E o monstruozitate să ajungi să suferi pentru un ideal în mod fizic.”

„Eu am fost Petre Ţuţea...”
   Sursa- Sfinții închisorilor

Poveste de viață

 M a impresionat protund. Ca el sint 5 milioane  !Lucrez la casa de marcat numărul trei la supermarketul din cartier de șapte ani. La patruzeci și trei de ani, cu doi copii și o ipotecă, acest job nu e visul meu, dar îmi plătește facturile. Și în șapte ani, vezi mii de oameni, scanezi milioane de produse, dai rest automat fără să te mai gândești. Dar există clienți pe care nu-i poți uita. Gheorghe e unul dintre ei.Îl văd prima dată într-o zi de vineri, pe la ora cinci după-amiaza. Un bătrân subțire, în jur de șaptezeci și cinci de ani, cu o haină de stofă uzată dar curată, cu părul pieptănat cu grijă și cu ochii albaștri care îți spun că odată a fost un om mândru. În coșul lui sunt patru produse: o pâine albă de 2 lei, cea mai ieftină margarină, un pachet de paste și o cutie mică de conservă de pește - 5,50 lei."Vă rog frumos," îmi spune politicos, scoțând dintr-un portofel vechi banii în monede mici.Scanez produsele: 12,50 lei total. Văd cum numără monedele și îmi dau seama că nu are destul. Se oprește la 11 lei și ceva."Îmi pare rău," spune el, vocea tremurându-i ușor. "Se pare că am numărat greșit acasă. Las conserva."Ceva în mine se frânge. Uitându-mă în ochii lui, văd rușinea pe care încearcă s-o ascundă. E genul de rușine pe care o vezi doar la oameni care au avut altădată și acum trebuie să numere fiecare ban."Un moment," îi spun, și apeși pe butonul magic de la casă. "Avem o reducere pentru pensionari astăzi. Vine exact 11 lei."Nu există așa ceva. Dar văd cum îi luminează ochii de ușurare."Mulțumesc," spune el, luând punga cu grijă.De atunci, Gheorghe vine de două ori pe săptămână, întotdeauna marți și vineri, întotdeauna la ora cinci. Întotdeauna cu produsele cele mai ieftine din magazin. Și întotdeauna cu banii exact calculați, până la ultimul ban.Doar cei care au stat în fața cuiva ce nu are destui bani să-și cumpere pâine înțeleg că există momente când compasiunea e mai importantă decât orice regulament.După câteva săptămâni, învăț rutina lui. Marți - pâine, margarină, paste, conservă. Vineri - pâine, iaurt cel mai ieftin, ou, ceai ieftin. Cheltuie niciodată mai mult de 15 lei. Și de fiecare dată, când scanez produsele, reduc discret prețul - un leu aici, cincizeci de bani acolo. Îi spun despre "reduceri speciale", "promoții pentru pensionari", "produse cu termen aproape"."Ești norocos astăzi, domnule Gheorghe," îi spun de fiecare dată. "Pastele sunt la reducere."El zâmbește, mulțumește politicos și pleacă cu spatele drept, cu demnitatea intactă. Pentru că mi-am dat seama că asta e important - nu doar să-l ajut, ci să-l ajut fără să-i distrug respectul de sine."De ce-i dai reduceri doar lui?" mă întreabă colega mea, Ioana, după câteva luni. "Patronul ar înnebuni dacă ar afla.""Pentru că are nevoie," răspund simplu. "Și pentru că nimeni nu verifică.""Dar dacă te prind?""O să spun că am greșit la scanare. Ce pot să-mi facă, să mă concedieze pentru câțiva lei?"Adevărul e că riscurile și oamenii ca Gheorghe mă învață că există lucruri mai importante decât să respect toate regulile. Uneori, umanitatea înseamnă să rupi regulile pentru a face ce e corect.Într-o zi de marți, Gheorghe nu vine. Nici vineri. Prima săptămână gândesc că e bolnav. A doua săptămână încep să-mi fac griji. După trei săptămâni, întreb vecinii din cartier. Nimeni nu știe nimic despre un bătrân cu nume Gheorghe.În a patra săptămână, îl văd pe stradă lângă magazin, dar nu intră. Stă în fața vitrinei, privind înăuntru, apoi pleacă. Inima mi se strânge. Ies în pauză și-l găsesc pe bancă în parcul de alături."Domnule Gheorghe," îl salut. "Nu v-am mai văzut de mult."Se uită la mine și zâmbește trist. "Ah, domnișoară Elena. Mi-e rușine să vă spun, dar pensia mi-a întârziat două săptămâni. Abia ieri mi-a venit.""Dar de ce n-ați intrat? Știți că mereu sunt reduceri pentru dumneavoastră.""Nu pot să vin dacă nu am bani," spune el cu demnitate. "Nu sunt cerșetor."În acel moment înțeleg ceva profund despre el - că pentru oameni ca Gheorghe, demnitatea e mai importantă decât foamea. Că nu vine la magazin pentru milă, ci pentru a-și cumpăra ce are nevoie, ca orice om care își respectă."Domnule Gheorghe," îi spun cu grijă, "pot să vă spun ceva? De fiecare dată când veniți, eu vă reduc din preț. Nu pentru că sunteți sărac, ci pentru că sunteți un client fidel și pentru că magazinul nostru are politici de reducere pentru pensionari."Mă uit în ochii lui și spun minciuna asta albă cu toată convingerea."Nu știam," spune el încet."Așa că vă aștept mâine, marți, la ora cinci. Am niște paste foarte bune la reducere."A doua zi, Gheorghe vine exact la cinci. În coșul lui sunt produsele obișnuite. Când scanez, total e 13 lei. Apeși butonul și spun: "Cu reducerea pentru clienți fideli, 10 lei."El plătește și când ia punga, îmi spune încet: "Doamnișoară Elena, nu sunt prost. Știu ce faceți. Și vreau să știți că nu banii contează cel mai mult, ci faptul că mă tratați ca pe un om, nu ca pe un biet pensionar."Mă uit la el și văd lacrimi în ochii lui albaștri."Pentru mine sunteți domnul Gheorghe, clientul meu preferat," îi spun sincer.În săptămânile care urmează, continui să-i fac reduceri. Colega mea, Ioana, după ce aude discuția noastră, începe să facă la fel când Gheorghe ajunge la casa ei. Până și șeful de tură, când află povestea, închide ochii când vede bonurile.Într-o zi, Gheorghe vine cu un pachet mic. "Pentru dumneavoastră," îmi spune. "Am făcut niște dulceață de gutui. Știu că nu e mult, dar...""E perfect," îi spun, luând borcanul. "Mulțumesc."În acea seară, când deschid borcanul acasă, găsesc înăuntru, pe lângă dulceața aurie, un bilet scris cu mână tremurândă: "Mulțumesc că mi-ați păstrat demnitatea când viața mi-a luat totul. Gheorghe."Și plâng, pentru că înțeleg că cei mai săraci nu vor întotdeauna bani. Vor să fie văzuți, să fie tratați cu respect, să știe că mai contează pentru cineva în lumea asta.Pentru că uneori cel mai mare dar pe care îl poți oferi cuiva nu e să-i plătești facturile, ci să-i păstrezi demnitatea în timp ce îl ajuți. Să-l faci să simtă că e un client obișnuit cu reduceri norocoase, nu un sărac care primește pomană. Și să-i arăți că într-o lume plină de reguli și cifre, mai există oameni care văd oameni, nu doar numere pe bonuri fiscale.

duminică, 12 octombrie 2025

Unii oameni văd lumea. Eu o ascult. Și e la fel de frumoasă

După ce și-a pierdut vederea, cânta zilnic la un pian vechi într-o gară din Veneția. Într-o zi, un tânăr muzician l-a filmat. Clipul a devenit viral, iar Bruno a fost invitat să concerteze la Scala din Milano.

În fiecare dimineață, la ora 8, gară din Veneția era plină de pași grăbiți, trolere, voci și ecouri.
Dar printre toate aceste sunete, un altul se auzea mereu: un pian vechi, ușor dezacordat, care umplea hala cu note de Chopin, Bach sau melodii italiene vechi.

La el cânta Bruno Zampese, un bărbat de aproape 60 de ani, cu părul alb, ochelari negri și mâini care se mișcau cu o precizie magică peste clapele tocite.
Fusese pianist de concert în tinerețe, dar un accident vascular i-a luat vederea.
Pentru mulți, ar fi fost sfârșitul unei vieți dedicate muzicii.
Pentru Bruno, a fost doar o nouă partitură.

„Când am închis ochii pentru totdeauna,” spunea el, „am început, de fapt, să aud altfel lumea.”

După ce și-a pierdut locul de muncă, mergea zilnic la gară. Acolo, administrația îi dăduse voie să cânte la un pian abandonat. Cânta pentru trecători, pentru necunoscuți, pentru zgomotul orașului.
Unii se opreau, alții doar zâmbeau și plecau.
Dar el nu cerea bani. Nu avea cutie pentru monede.
Cânta pur și simplu, pentru că era tot ce știa să facă.

Într-o dimineață ploioasă, un tânăr muzician italian, Luca Mariani, l-a filmat discret. A postat clipul pe internet cu descrierea:

„L-am găsit pe cel mai sincer pianist din Italia. Nu cântă pentru bani. Cântă pentru că trăiește prin muzică.”

În câteva zile, videoclipul a strâns milioane de vizualizări.
Zeci de televiziuni au început să-l caute.
Primarul Veneției i-a oferit o distincție locală pentru „arta care atinge sufletul”, iar Opera Scala din Milano i-a trimis o invitație oficială:
„Domnule Zampese, vrem ca pianul dvs. să răsune pe scena noastră.”

Când Bruno a auzit vestea, a zâmbit ușor.

„Eu nu văd clapele,” a spus. „Dar le simt. Așa cum simt viața.”

Pe 12 februarie 2022, Bruno a urcat pe scena celei mai faimoase opere din lume.
Publicul s-a ridicat în picioare.
A început să cânte o compoziție proprie, intitulată “La luce dentro” – Lumina dinăuntru.
Nimeni nu respira. Când a terminat, aplauzele au durat minute întregi.

Un jurnalist l-a întrebat după concert ce înseamnă pentru el acel moment.
Bruno a răspuns simplu:

„Unii oameni văd lumea. Eu o ascult. Și e la fel de frumoasă.”

De atunci, Bruno a devenit un simbol al orașului. Cântă încă în gară, chiar și după ce a cântat la Scala. Spune că acolo, între oameni simpli și trenuri care pleacă, muzica lui are cel mai mult sens...

Sursa:  Pagina Atlasul Vieții ...

COPIII ÎNVAȚĂ CE TRĂIESC


“Dacă trăiesc în critică și în cicăleală, copiii învață să condamne.
Dacă trăiesc în ostilitate, copiii învață să fie agresivi.
Dacă trăiesc în teamă, copiii învață să fie anxiosi.
Dacă trăiesc înconjurați de milă, copiii învață autocompătimirea.
Dacă trăiesc înconjurați de ridicol, copiii învață să fie timizi.
Dacă trăiesc în gelozie, copiii învață să simtă invidia.
Dacă trăiesc în rusine, copiii învață să se simtă vinovați.
Dacă trăiesc în incurajare, copiii învață să fie încrezători.
Dacă trăiesc în toleranță, copiii învață răbdarea.
Dacă trăiesc în laudă, copiii învață prețuirea.
Dacă trăiesc în acceptare, copiii învață să
iubească.
Dacă trăiesc în aprobare, copiii învață să se
placă pe sine.
Dacă trăiesc înconjurați de recunoaștere, copiii învață de ce este bine să ai un tel.
Dacă trăiesc împărțind cu ceilalți, copiii învață generozitatea.
Dacă trăiesc în onestitate, copiii învață respectul pentru adevăr.
Dacă trăiesc în corectitudine, copiii învață să fie drepți.
Dacă trăiesc în bunăvoință și considerație, copiii învață respectul.
Dacă trăiesc în siguranță, copiii învață să aibă încredere în ei și în ceilalți.
Dacă trăiesc în prietenie, copiii învață că e plăcut să trăiești în această lume.
Dacă sufletul tău este senin, copilul tău va câștiga pacea minții.''
_________
Sursa: Dorothy Law Nolte via Învățături Atlantida

Poveste

O fetiță  de șase ani, Helga Hiltunen din Finlanda, a scris o scrisoare către Dumnezeu înainte de Crăciun. Ea a cerut, prin scrisoare 100 de mărci.
În acel moment, numai președintele Republicii putea deschide scrisori cu o adresă incorectă în Finlanda.
Astfel, scrisoarea adresată „lui Dumnezeu” a fost citită de Urho Kaleva Kekonen, care a condus cu succes țara din 1958 până în 1982.
Kekonen a decis să satisfacă această cerere, dar a crezut că 50 de mărci vor fi suficiente pentru ea. El a ordonat să i se aducă o mașină și a decis să îi aducă banii în persoană, precum și răspunsul „de la Dumnezeu”.
La scurt timp,o nouă scrisoare a Helgăi a ajuns la biroul președintelui.
Ea a povestit că toată strada se uita  la mașina domnului președinte care se oprise lângă casa ei.
În continuarea scrisorii, fata i-a cerut lui „Dumnezeu” să nu mai trimită niciodată bani prin președinte, pentru că a furat exact jumătate din ei!

vineri, 10 octombrie 2025

O nouă premieră la Teatrul Naţional Craiova

Ieri a avut loc în foaierul Teatrului Naţional Craiova o conferinţă de presă în cadrul căreia cei prezenţi au fost informaţi despre nouă premieră cu piesa IVANOV de: Anton Pavlovici Cehov, spectacol care va avea loc în datele de 15 şi 16 octombrie 2025 ora 19.00 în Sala Amza Pellea.





Regia spectacolului aparţine lui Eugen Jebeleanu care începând cu aceasta stagiune este al doilea regizor rezident al teatrului, primul fiind binecunoscutul Radu Afrim.

Eugen Jebeleanu a mai regizat doua spectacole de Cehov: "Pescărușul" la TNB și "Livada de Vișini" la Teatrul Odeon.

În acest spectacol, ne-a mărturisit că a încercat să îmbine teatrul cu filmul, fiind un spectacol foarte dinamic care va ţine spectatorii lipiţi în scaune timp de peste 2 ore.

Distribuția spectacolului este următoarea: Vlad Udrescu, Monica Ardeleanu, Gabriela Baciu, Alex Calangiu, Ramona Drăgulescu, Iulia Colan, George Albert Costea, Corina Druc, Româniţa Ionescu, Geni Macsim, Cătălin-Mihai Miculeasa, Claudiu Mihail, Mircea Mogoş̦eanu, Raluca Păun, Marian Politic, Costinela Ungureanu şi Cătălin Vieru.

"Ivanov (1887) surprinde criza morală și existențială a lui Nikolai Ivanov, un tânăr moșier copleșit de datorii, blocat într-o apatie lucidă, asemenea unui Hamlet provincial. Cândva idealist, el devine conștient de eșecul propriei vieți, dar e incapabil să acționeze sau să-și mai găsească un sens în viață. Căsnicia cu Anna Petrovna, grav bolnavă, se destramă pe fondul indiferenței lui Ivanov față de suferința ei. Într-o atmosferă de provincialism sufocant, zvonuri și ipocrizie, Ivanov caută zadarnic pofta de viață în atracția față de tânăra Sașa. Nici promisiunea unei noi iubiri, nici suferința soției nu îl animă, pentru că adevărata sursă a rătăcirii sale nu se află în împrejurări, ci în propriul spirit epuizat."






Mai multe despre acest spectacol veţi afla urmărind conferinţa de presă aici si aici.

Vă aşteptam la teatru!

Dans, muzică și poveste: două spectacole fermecătoare la Opera Craiova

 „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” și „Micuța Dorothy” sunt readuse pe scenă în luna octombrie de artiștii Operei Române Craiova. Spectatorii de toate vârstele sunt invitați să se bucure de două producții pline de farmec și emoție, care aduc la viață povești celebre.

O călătorie în lumea magică a uneia dintre cele mai frumoase povești, spectacolul de dans „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” va avea loc sâmbătă, 11 octombrie 2025, de la ora 19.00, pe scena Cercului Militar. Prin limbajul unic și plin de expresivitate al dansului, Soliștii și Baletul Operei Române Craiova, alături de Școala de Balet Attitude, vor da viață mult îndrăgitelor personaje și universului lor fermecător.

Sâmbătă, 18 octombrie 2025, de la ora 17.00, tot la Cercul Militar, publicul este invitat să pătrundă în lumea plină de aventură a spectacolului „Micuța Dorothy”,musicalul pentru copii compus de Marius Țeicu, pe un libret de Silvia Kerim.

Plin de culoare, umor și sensibilitate, spectacolul aduce pe scenă tărâmul fermecat al „Vrăjitorului din Oz”, într-o producție muzicală care celebrează curajul, prietenia, bucuria de a trăi și visul de a te întoarce acasă.


Cele două spectacole sunt o invitație adresată tuturor – copiilor, părinților și bunicilor – de a redescoperi frumusețea poveștilor prin dans, muzică și emoție artistică.

Biletele pentru spectacolele Operei Române Craiova pot fi achiziționate online: https://iticket.ro/partner/orc sau la agenția Operei Române Craiova de la Sala Polivalentă (Bulevardul Ilie Balaci nr. 6), 0351.442.471, agentiadebilete@operacraiova.ro

Mai multe informații la www.operacraiova.ro sau www.facebook.com/operacraiova

Spectacolele Operei Române Craiova sunt realizate cu sprijinul Primăriei Municipiului Craiova și al Consiliului Local al Municipiului Craiova.

Sevraj economic?

Romania va intra in curand intr-un sevraj economic
De 4 ani explic periodic ca economia Romaniei va face implozie
Acum 4 ani nimeni nu vorbea despre acest lucru
Guvernele spuneau ca Romania este tigrul economic al Europei
BNR ne zicea ca avem un model economic extraordinar de bun
Majoritatea economistilor spuneau ca este foarte bine din punct de vedere economic

Dupa 4 ani surpriza
Premierul spune ca avem riscul de incapacitate de plata
BNR zice ca suntem aproape ca Grecia si ca nu vor mai fi bani de salarii si pensii
Majoritatea economistilor vorbesc acum despre criza economica iminenta

Cum am stiut ca vom ajunge aici?
Am un glob de cristal?

Nu 
Doar foarte multa experienta in economie si in departamente financiare
De 25 ani am facut camioane intregi de rapoarte financiare si de audituri financiare
Daca ma uit cateva minute pe un raport financiar, imi dau seama daca firma este OK sau merge spre prapastie

Explic ce se va intampla in Romania in urmatoarea perioada

Etapa 1 – supradoza de steroizi

In perioada 2015 – 2025 Romania a luat supradoza de steroizi 
Guvernele au imprumutat in 10 ani o suma de peste 700 miliarde lei

In 2015 Guvernul avea o datorie de 300 miliarde lei
Azi are o datorie de peste 1.000 de miliarde de lei

Cu acesti steroizi s-a umflat artificial consumul
Desi in orice carte de economie spune ca trebuie sa folosesti imprumuturile  in infrastructura: scoli, spitale, autostrazi etc

Partea mai trista ca nici macar nu am consumat produse fabricate in Romania
In perioada 2015-2025 deficitul comercial al Romaniei este tot in jur de 700 miliarde de lei

Pe scurt, Guvernele s-au imprumutat pentru a dezvolta economiile altor tari
Super strategie economia
Nota 3 
Stai jos

Ei raman cu fabricile
Noi cu datoriile si cu ambalajele

Etapa 2 – Blocajul economic

Era logic ca acest model nu are cum sa functioneze
Acest model economic s-a blocat anul trecut

Desi am avut cel mai mare deficit din istorie, economia a crescut foarte putin

Am ajuns intr-o situatie economica absurda
In 2024 am avut deficit bugetar de 9% din PIB
Dar cresterea economica a fost de 0,8% din PIB

Deci fara deficit am avea o recesiune puternica

Etapa 3 Sevrajul economic

Romania intra in perioada de sevraj economic

Vezi in poza ca Romania cheltuie lunar peste 20% decat incaseaza

Din aceasta cauza Guvenul s-a imprumutat de la inceputul anului suma de 209 miliarde lei

4 Ce cred ca se va intampla in 2026

Guvernul actual nu poate sa faca nicio reforma reala.
Reforma va fi facuta de creditori ( FMI) dand cu barda
Probabil se va repeta scenariul din 2010
TVA de 24 %
Si taierea salariilor cu 25%

Sfatul meu
Pune-ti centura de siguranta
In Romania urmeaza turbulente economice si sociale puternice

miercuri, 8 octombrie 2025

De Pastorel Teodoreanu

Naşul lui Păstorel, Mihail Sadoveanu, ţine o conferinţă la Ateneu: "Lumina vine de la Răsărit"
în care îi pupă-n c*r pe ruşi şi declară că din acel moment se întoarce cu faţa spre Răsărit... Atât i-a trebuit lui Pastorel:

Naşu sfătuit de-un rus
Întoarse curu la Apus
Şi arătă Apusului
Care-i faţa rusului...

Cu fața la răsărit 
Și cu curul dezvelit,
Nu e greu de presupus
Ce o să-ți intre din apus!!!

marți, 7 octombrie 2025

Cugetarea zilei!


"Cea mai grea meserie cu care se confruntă copiii astăzi, este să învețe bunele maniere fără să le vadă."

               ~Fred Astaire~

duminică, 5 octombrie 2025

Vorbe adânci!


Li Shimin, care a domnit sub numele de Taizong (627- 650 e.n.), a fost un împărat luminat din istoria Chinei. El a lăsat posterităţii o vorbă celebră, pe care obişnuia să o spună – „Suveranul este corabia, iar poporul este apa. Apa poate ţine corabia, dar o poate şi răsturna.”

La cârmuirea împărăţiei, Li Shimin a fost ajutat foarte mult de primministrul lui, Wei Zheng. Odată, Taizong l-a întrebat pe Wei: „Cum crezi că trebuie să procedez, în calitate de suveran, pentru a deosebi adevărul de neadevăr, pentru a nu fi înşelat?”

Wei Zheng a răspuns: „După părerea mea, dacă Măria-Ta va da ascultare unei singure păreri, nu va şti adevărul în întregime şi va lua hotărâri greşite. Dacă îşi va apleca urechea la părerile venite din mai multe părţi, judecându-le pe toate, fără părtinire, atunci, supuşii n-ar mai îndrăzni să spună minciuni, iar Măria-Ta va reuşi să cunoască adevărata stare a lucrurilor şi să ia hotărâri drepte.”

Mai târziu, la moartea prim-ministrului Wei Zheng, împăratul Taizong a fost cât se poate de mâhnit şi a mărturisit: „Dacă foloseşti o bucată de aramă drept oglindă, poţi vedea dacă straiele tale sunt aşa cum se cuvin să fie. Dacă iei istoria ca oglindă, poţi înţelege cauzele înălţării şi căderii fiecărei dinastii. Iar dacă pe un om îl consideri oglinda ta, poţi să-ţi dai seama de calităţile şi lipsurile tale, de câştigurile şi pierderile tale. Acum, că Wei Zheng nu mai este, e ca şi când mi-am pierdut o oglindă...”

Un punct de vedere

Explicații despre atmosfera de acum 25 de ani, pentru cei născuți mai târziu. Atunci, în laboratorul rusiei, s-a produs virusul georgilian:

“Dușmanul din interior, într-o călătorie de un sfert de secol. Cine l-a creat pe Călin Georgescu?

(Emilian Isailă 03.10.2025)

În România, ziua de 24 martie 1999 a fost una plăcută, de început de primăvară, cu o temperatură de 20 de grade Celsius în timpul zilei, fără ploi, cu un cer străbătut de nori firavi, dar și de câteva avioane NATO, care aveau misiunea de a bombarda Belgradul.

Fosta Iugoslavie se destrămase în urma unui război intern, desfășurat între 1991 și 1995.

În 1999, forțele sârbe, conduse de Slobodan Miloșevici, se confruntă în Kosovo, o provincie a Serbiei la vremea respectivă, cu separatiștii albanezi din UCK. Conflictul produce o criză umanitară gravă, trupele sârbe fiind acuzate de reprimarea brutală a etnicilor albanezi din regiune.

SUA decide să intervină pentru a stopa uciderea civililor fără o rezoluție a Consiliului de Securitate a ONU din cauza faptului că Rusia și China urmau să se opună.

Bill Clinton, președintele SUA, cere forțelor aliate să acționeze. România, printr-un vot al Parlamentului, decide să lase avioanele NATO să folosească spațiul aerian în timpul operațiunilor militare, țara noastră vizând aderarea la Alianța Nord-Atlantică.

Rusia se opune violent deciziei SUA, susținându-l pe Slobodan Miloșevici și considerând operațiunea militară drept o umilință la adresa Kremlinului.

“Am anunțat NATO, le-am spus americanilor și germanilor: nu ne forțați spre acțiuni militare. Altfel va fi cu siguranță un război european și posibil unul mondial”, declara Boris Elțîn, președintele Rusiei, în data de 9 aprilie 1999.

Exact patru luni mai târziu, pe fondul eșecului elitei politice ruse, care a conștientizat că și-a pierdut influența internațională, Vladimir Putin devine prim-ministru. Înainte a deținut poziția de director FSB (fostul KGB), fiind protejatul și succesorul lui Elțîn.

Cei trei care au speriat Vestul

Începând cu primăvara acelui an, o parte a rețelelor de agenți și colaboratori ai SRI și SIE, refăcute de Virgil Măgureanu și Mihai Caraman, șefii celor două servicii secrete, numiți de Ion Iliescu după preluarea puterii în 1989, au început să intre în zona de acțiune a unor reprezentanți ai Kremlinului.

Iliescu, Caraman și Măgureanu, într-un fel sau altul au fost legați de Moscova și au lucrat pentru conducerea politică de acolo. De asemenea, cei trei au primit protecție și susținere din partea Kremlinului pe parcursul timpului, fiind propulsați la conducerea României după prăbușirea regimului dictatorial al lui Nicolae Ceaușescu.

În 1990, Măgureanu și Caraman preiau controlul asupra întregii Securități și a DIE (Direcția Informațiilor Externe), iar principala misiune pe care au primit-o de la noul președinte Ion Iliescu a fost aceea de a infiltra cu agenți partidele istorice și cercurile sociale și economice care doreau orientarea României către Occident. Acest lucru se întâmplă în contextul protestelor din Piața Universității și formarea unei opoziții anti-comuniste și anti FSN puternice.

Uniunea Sovietică nu se prăbușise încă. Acest lucru urma să se întâmple abia în august 1991, iar după prăbușire, timp de patru ani, până în iunie 1995, când are loc întâlnirea de la Snagov, unde toate forțele politice decid orientarea României spre Occident, SRI și SIE, două servicii secrete nereformate, reușesc să-și creeze rețele și surse în toate mediile sociale, economice, culturale și politice românești din țară și străinătate.

Începând cu 1999, odată cu venirea la putere a lui Vladimir Putin, care promite refacerea puterii, influenței și gloriei fostei Uniuni Sovietice, agenții Kremlinului declanșează un război secret împotriva NATO și Uniunii Europene.

Prietenii Kremlinului

Marea vulnerabilitate a României a fost că SRI și SIE și-au păstrat angajații din perioada Ceaușescu și după 1990, iar aceștia erau cunoscuți, documentați și listați de Kremlin, mulți dintre ei colaborând cu KGB în contextul Războiului Rece și al blocului comunist. De exemplu, rețeaua Caraman timp de 10 ani (1960-1969) a extras documente din birourile NATO și le-a predat Moscovei.

Polarizarea socială și politică din România, începută în 1999, odată cu preluarea unor rețele de influență ale SRI și SIE de către FSB, s-a accentuat pe măsură ce Vladimir Putin a întețit războiul din umbră, l-a dezvoltat și diversificat cu ajutorul tehnologiei, transformându-l în ceea ce astăzi numim război hibrid.

Întreaga propagandă dusă de câteva posturi de televiziune, de partide politice (AUR, POT, SOS), de un număr politicieni, de influenceri, jurnaliști și artiști e efectul acelui proces de preluare, finanțare și dezvoltare, început la sfârșitul anului 1999.

De atunci, România s-a împărțit în două, o parte din societate care dorea o mai mare integrare europeană, mai puțină corupție, un sistem de justiție funcțional și o parte care a urmărit ca țara să rămână în urmă, fragilă și lipsită de apărare în fața Rusiei.

Această polarizare e ca o linie roșie ce despică întreaga societate, începând cu instituția prezidențială, agențiile guvernamentale, serviciile secrete și terminând cu presa, lumea culturală și sistemul de educație.

Un prim pas pe un teren minat

Pentru prima dată un președinte al României vorbește deschis despre uriașa vulnerabilitate a țării, una care a provocat colapsul sistemului democratic în alegerile de anul trecut prin anularea unui scrutin prezidențial, compromis de interferența Rusiei.

“Am intuiția că în spatele lui Călin Georgescu au fost niște oameni din corupția românească a anilor '90 - 2000. Am spus asta cu titlu de intuiție. Ca să ajungi de la intuiție la o probă, trebuie să verifici circuitul unor bani care s-au plimbat, poate prin criptomonede, poate prin paradisuri fiscale. Asta e dificil și ia timp”, a declarat Nicușor Dan, președintele României, într-un interviu la Euronews.

DUPĂ 25 DE ANI. Nicușor Dan, președintele României, a anunțat că interferența Rusiei în România nu e ceva nou, ci vine din trecut și are legătură cu persoane implicate în scandaluri de corupție.

Faptul că de la cel mai înalt nivel al statului român se recunoaște existența acestei probleme e primul pas pe un teren minat, care ar trebui să vindece și să întărească societatea. E greu de spus cât va dura și dacă demersul lui Nicușor Dan va reuși.

Pe de altă parte, nu cred că trebuie pierdută această oportunitate de a bloca finanțările din Rusia, acum când e slabă și prinsă în vârtejul conflictului din Ucraina și de a face, în sfârșit, curățenie în agențiile de informații și instituțiile publice din țară, multe dintre ele parazitate sau compromise în urma interferențelor Kremlinului.

Și mai e ceva, nu cred că vreun lider politic de la București și-ar fi asumat un astfel de proces reformator dacă n-ar fi existat exemplul Maiei Sandu, președinta Moldovei, care în decurs de cinci ani a reușit să scoată Chișinăul de sub influența Moscovei.

Da, e adevărat, România e o țară mai mare și mai complicată, e în NATO și Uniunea Europeană, dar merită încercat. Cealaltă variantă, a indolenței și corupției, am văzut-o. L-a împins pe Călin Georgescu, candidatul Kremlinului, în finala prezidențială.”

(spotmedia)

sâmbătă, 4 octombrie 2025

Despre război

„Deja în închisoare în timpul Proceselor de la Nürnberg, Hermann Göring i-a acordat un interviu psihologului Gustav Gilbert.
Göring a spus următoarele:
„Desigur, poporul nu vrea război. De ce ar vrea un fermier idiot să-și riște viața dacă cel mai bun lucru pe care îl poate obține din război este să se întoarcă la ferma sa teafăr și nevătămat?
Desigur, poporul nu vrea război. Desigur, nimeni nu vrea război în Rusia, Anglia, America sau chiar Germania. Acest lucru este evident.
Dar, în cele din urmă, politica este determinată de liderii țării. Iar a-i face pe oameni să susțină această politică este o chestiune simplă. Și nu contează dacă este vorba de democrație, comunism, parlament sau o dictatură fascistă.”
Gilbert a replicat:
„Dar democrația are o diferență - poporul are oportunitatea de a se exprima prin intermediul reprezentanților săi aleși.”
La care Göring a răspuns:
„Este foarte bine, desigur, dar indiferent dacă poporul are sau nu o voce, poate fi întotdeauna forțat să asculte. Este simplu: spune-i doar că este atacat.” „Și apoi acuzați-i pe pacifiști că sunt lipsiți de patriotism și că pun țara în pericol. Asta funcționează în orice țară.”
18 aprilie 1946, citat din cartea lui Gilbert „Jurnalul de la Nürnberg”

vineri, 3 octombrie 2025

ISTORIA,AȘA CUM A FOST!MIHAI VITEAZUL,MIT SAU ADEVĂR?



Mihai Viteazul a rămas în istorie ca primul domnitor care a reuşit să unească cele trei provincii româneşti: Moldova, Ardealul şi Ţara Românescă. Pentru a-şi realiza scopurile, acesta ş-a folosit de toate mijloacele, inclusiv de cuceririle amoroase. Istoricii sunt de părere că s-a căsătorit cu Doamna Stanca pentru a reuşi să pună mâna pe putere.

Iată zece lucruri legate de domnitor pe care probabil nu le știai, potrivit http://xn--adevrul-c4a.ro/ .

10. Nu se cunoaşte cu exactitate locul naşterii. Mihai Viteazul s-a născut, după unele surse, în Oraşul de Floci sau Târgul de Floci – denumire care vine de la târgul de lână care funcţiona aici situat la vărsarea Ialomiţei în Dunăre, localitate azi dispărută. Alte documente,  atestă însă că domnitorul s-ar fi născut la Drăgoeşti, localitate aflată pe partea stîngă a Oltului, judeţul Vâlcea.

9. Mihai Viteazul a crescut fără tată. Potrivit unor istorici, Mihai Viteazul este fiul nelegitim al lui Pătraşcu cel Bun, domnitor al Ţării Româneşti. Argumentul principal împotriva acestei variante este acela că Mihai Viteazu s-a născut în anul 1558, la un an după moartea lui Pătraşcu cel Bun. Astfel, este greu de crezut că acesta a avut relaţii extraconjugale în anul morţii sale, având în vedere faptul că a murit în urma unei lungi boli.

8. Originea mamei lui Mihai Viteazul. Există două versiuni care circulă cu privire la mama lui Mihai Viteazul, Teodora Cantacuzino. Potrivit celor mai mulţi istorici, ea este de neam grecesc şi se trage din vechea familie bizantină a Cantacuzinilor, fiind soră cu Iane Epirotul, care a ajuns ban al Olteniei şi reprezentantul domnului Munteniei la Constantinopol. Totuși, potrivit altor surse, Teodora ar fi fost vânzătoare de rachiu, originară din Târgul de Floci, iar tatăl lui Mihai era grec. Cert este că s-a călugărit spre sfârşitul domniei fiului ei, luând numele monahal de Teofana, şi a murit în anul 1605 sau 1606, fiind înmormântată în biserica mănăstirii Cozia.

7. Caracterul lui Mihai Viteazul. Potrivit istoricilor, domnitorul era un om dintr-o bucată şi foarte hotărât în toate deciziile pe care le lua. De asemenea, se folosea de toate mijloacele pentru a-şi duce la îndeplinire scopurile, de multe ori parafând alianţe cu parteneri pe care nu-i agrea.

6. Mihai Viteazul a fost comerciant de vite. La început, domnitorul a făcut comerţ cu vite iar apoi, cu giuvaieruri. Astfel a deprins limbile greacă şi turcă, dar a intrat în contact și cu marea boierime munteană. Acesta ajunsese în final să deţină o avere imensă. Cumpărase din 44 de sate, în timp ce un boier obişnuit avea 8-9 sate.

5. S-a căsătorit din interes cu Doamna Stanca? Mihai Viteazul s-a căsătorit la vârsta de 27 de ani cu doamna Stanca, aceasta aparținând unei mari familii de boieri. Ea era nepoata banului Dobromir al Craiovei şi a logofătului Gheorghe din Corbi. Provenea din puternicul neam al boierilor din Izvorani, zona Muscelului sau, conform altor surse, dintr-o familie înruditã cu fraţii Buzeşti. Căsătoria cu Doamna Stanca i-a deschis practic tânărului Mihai drumul spre putere. Astfel, unii istorici contemporani au suspectat că aceasta a fost de fapt o căsătorie din interes.

4. Fermecătoarea fiică a lui Mihai Viteazu. Domnitorul şi Doamna Stanca au avut doi copii, Florica şi Nicolae. Florica avea un farmec special, care a ajuns să-l copleşească chiar şi împăratul Rudolf al Sfântului Imperiu Roman de Naţiune Germană, cei doi ajungând chiar în pragul căsătoriei.

3. Marula, fiica nelegitimă. Mihai Viteazul a mai avut o fiica, Marula, care s-a născut în anul 1599, dintr-o relaţie a domnitorului cu o ţiitoare cunoscută drept „Tudora din Târgşor“. Mihai nu îşi ascundea relaţiile extraconjugale şi chiar se afişa în public cu amantele.

2. Povestea de iubire cu fiicele dregătorului muntean, Ivan Norocea. Pe măsură ce relaţia dintre Mihai Viteazul şi soţia, Doamna Stanca se degradează, domnitorul îşi îndreaptă afecţiunea în altă direcţie. Surorile Zamfira şi Velica, fiicele lui Ivan Norocea, i-au atras atenţia lui Mihai Viteazul atunci când a ajuns la Alba Iulia.

1. Apropierea de soţia lui Sigismund Bathory. Mihai Viteazul apare într-o pictură realizată la Praga de Frans Franken alături de Maria Christierna, soția lui Sigismund Bathory, principele Transilvaniei. Unii istorici sugerează că între cei doi a avut loc o poveste amoroasă.